Τρίτη 9 Απριλίου 2024

«Δεν ειν’ αυγή», καθιστικό τραγούδι από τα Βουρλά Μικράς Ασίας (βίντεο)

Από την προγονική Γη της Ερυθραίας και ευρύτερα της Ιωνίας Μικράς Ασίας μια πανέμορφη και μοναδική ερμηνεία παραδοσιακού μικρασιάτικου τραγουδιού από τα Βουρλά της Μικράς Ασίας, του καθιστικού «Δεν ειν’ αυγή». 

Η ερμηνεία αυτή πραγματοποιήθηκε από μέλος της χορωδίας, από την χορωδία και την ορχήστρα του Συλλόγου Μικρασιατών Ρεθύμνου.  Σημειωτέον ότι από τη δεύτερη σε ελληνικό πληθυσμό πόλη μετά την Σμύρνη της Ιωνίας Μικράς Ασίας προ του 1922, τα Βουρλά και την ευρύτερη περιοχή, διασωθέντες πρόσφυγες εγκαταστάθηκαν σε πολλές περιοχές της χώρας, όπου σήμερα ζουν απόγονοί τους. 

Ήχος πλάγιος του πρώτου του μαλακού διατόνου. Ρυθμός 2/σημος με αργή χρονική αγωγή. Αν και διαθέτει ρυθμό, κατατάσσεται στα καθιστικά τραγούδια, επειδή δεν χορεύεται λόγω της αργής χρονικής αγωγής του. Το τραγουδούσαν στα Βουρλά της Ερυθραίας Μικράς Ασίας.

Δεν ειν’ αυγή (στίχοι):

Δεν ειν’ αυγή – δεν είν’ αυγή να σηκωθώ, (Κωνσταντίνα)
δεν ειν’ αυγή – δεν είν’ αυγή να σηκωθώ, (χορωδία)
να μην, να μην αναστενάξω – έβγα ήλιε μου καρσί και μίλιε μου, (Κωνσταντίνα)
να μην, να μην αναστενάξω – έβγα ήλιε μου καρσί και μίλιε μου. (χορωδία)
Να γείρω στο – να γείρω στο προσκέφαλο, (Κωνσταντίνα)
να γείρω στο – να γείρω στο προσκέφαλο, (χορωδία)
κι από καρδιάς να κλάψω – έβγα να σε ειδώ να παρηγορηθώ, (Κωνσταντίνα)
κι από καρδιάς να κλάψω – έβγα να σε ειδώ να παρηγορηθώ. (χορωδία)
Κι αυτό το αχ – αυτό το αχ δεν το ‘ξερα, (Κωνσταντίνα)
Κι αυτό το αχ – αυτό το αχ δεν το ‘ξερα, (χορωδία)
πότε, ποτέ να το φωνάξω – μη με λησμονάς, αχ δε με πονάς, (Κωνσταντίνα)
πότε, ποτέ να το φωνάξω – μη με λησμονάς, αχ δε με πονάς. (χορωδία)
Και τώρα δεν – και τώρα δεν περνά στιγμή, (Κωνσταντίνα)
και τώρα δεν – και τώρα δεν περνά στιγμή, (χορωδία)
να μην, να μην αναστενάξω – άπονη καρδιά μ’ αρρώστησες βαριά, (Κωνσταντίνα)
να μην, να μην αναστενάξω – άπονη καρδιά μ’ αρρώστησες βαριά. (χορωδία)

Ο δρόμος που ενώνει την Σκάλα Βουρλών με την νήσο Καραντίνα, διακρίνονται παράλληλα αριστερά στη θάλασσα, τα απομεινάρια του αντίστοιχου δρόμου που είχαν δημιουργήσει οι μηχανικοί του Μεγάλου Αλεξάνδρου κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολίας και ο οποίος συνετέλεσε καθοριστικά στη θετική της έκβαση.

Τραγουδά στις πρώτες στροφές η Κωνσταντίνα Γωνιωτάκη και επαναλαμβάνει η χορωδία του Συλλόγου Μικρασιατών Ρεθύμνου.

Στα όργανα συμμετέχουν:

  • Πατήρ Γεώργιος Τζάβλας, κανονάκι,
  • Γεώργιος Αγγελογιαννάκης, λύρα πολίτικη,
  • Μάρκος Δασκαλάκης, ούτι,
  • Μανόλης Κοντογιάννης, λαούτο,
  • Χρήστος Μπαλτζίδης, ούτι
  • Αλέξανδρος Μυρωδιάς, ταμπουράς,
  • Άρης Συσκάκης, βιολί και
  • Μανόλης Χριστοδούλου, τουμπελέκι.

Στον αρχαιολογικό χώρο των Κλαζομενών έχουν βρεθεί τα μεγαλύτερα ελαιουργεία της αρχαιότητας, με τα πολύ βαθιά πηγάδια και τα τεράστια πιθάρια για την αποθήκευση του λαδιού.

Η χορωδιακή, μουσική και γενικά συνολική επιμέλεια του όλου αυτού μουσικού  έργου ανήκει στον ακούραστο και καταξιωμένο καθηγητή της Βυζαντινής μουσικής, κ. Ανδρέα Γιακουμάκη!

Τα μέλη της χορωδίας:

Α. Γυναίκες:
1. Μαρίτσα Βοριά -Παναγιωτάκη, 2. Κωνσταντίνα Γωνιωτάκη, 3. Γεωργία Δαμβόγλου –Παυλάκη, 4. Μαρία Δασκαλάκη, 5. Κούλα Κανέλλου –Παπαδομανωλάκη, 6. Ελένη Καρπιδάκη –Σκευάκη, 7. Μαρία Κισσανδράκη, 8. Ειρήνη Κλάδου –Παπαδάκη, 9. Βασιλεία Μαρίνου –Καζαβή, 10. Ζαχαρένια Παπαδάκη, 11. Μαρία Πατάκα, 12. Μαρία Πατάκα –Λιουδάκη, 13. Μαρίνα Πατάκα –Καραδάκη, 14. Δέσποινα Πετρούλη –Δασκαλάκη, 15. Μαρία Σαρηγιάννη –Αλεξανδράκη, 16. Ειρήνη Συσκάκη, 17. Γκορτάνα Τανάσκοβιτς, 18. Βενετία Τσομπανάκη –Σταγάκη, 19. Ευαγγελία Τσομπανάκη –Σταματογιαννάκη, 20. Μαρία Χατζησπύρου –Τσαγκαράκη.

Ο «καφενές του Μπάτη», διακρίνονται ευκρινώς οι καθήμενοι πελάτες στα τραπεζάκια τους, ένας που φεύγει, καθώς και οι πελάτες του πανδοχείου στα μπαλκόνια πάνω από τον καφενέ…

Β. Άνδρες:
1. Κυριάκος Αραμπατζόγλου, 2. Αθανάσιος Γιακουμάκης, 3. Κωνσταντίνος Γονιδάκης, 4. Μιχάλης Καραδάκης, 5. Μανόλης Λαμπρίδης, 6. Ισίδωρος Μαρίνος, 7. Σταύρος Μαρίνος, 8. Τάσος Μιχαηλίδης, 9. Ελευθέριος Μιχάλας, 10. Δημήτρης Σολάκογλου, 11. Παρασκευάς Συριανόγλου, 12. Χαράλαμπος Τσομπανάκης.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Next page