Τρεις γενιές δημιουργών, οι Α. Τάσσος, Γιώργος Κόρδης και Φώτης
Βάρθης, συμφωνούν με αρμονία σε μία έκθεση χαρακτικής, από το ξύλο στο
τάμπλετ, που παρουσιάζεται στο κέντρο Τεχνών «Μετς» από τις 23
Φεβρουαρίου, και φέρει την ονομασία το «Ρεμπέτικο».
Ηχητικά αποσπάσματα από την περίφημη ομιλία του Μάνου Χατζιδάκι για το ρεμπέτικο, που αναφωνεί «Κουράστηκα για να σ’ αποκτήσω αρχόντισσά μου μάγισσα τρανή», τη συνοδεύουν, ενώ τον τόνο στη συνάντηση των τριών δίνει η εμβληματική ενότητα με τις «Αρχόντισσες των ρεμπέτικων τραγουδιών» του Α. Τάσσου (1914 – 1985).
«Για το εξώφυλλο θέλω πάντα Τάσσο» έλεγε η Σωτηρία Μπέλλου και οι δίσκοι της μεγάλης κυρίας του ρεμπέτικου έφεραν την υπογραφή του. Ο δάσκαλος της χαρακτικής αγάπησε το ρεμπέτικο τραγούδι και μαζί με τις εικονογραφήσεις εξωφύλλων για την Μπέλλου, το ύμνησε σε μια μνημειακή πομπή. Μας χάρισε σε τέσσερις ξυλογραφίες, τις Αρχόντισσες των ρεμπέτικων τραγουδιών, ισάριθμες κόρες-ιέρειες που κάνουν σπονδή στα χώματα της προσφυγιάς, εκεί όπου γεννήθηκε το ρεμπέτικο: Ανατολή, Δραπετσώνα, Κοκκινιά, Καισαριανή παίρνουν γυναικεία μορφή κρατώντας προσφορά το αρχετυπικό σύμβολο του μουσικού είδους, το μπαγλαμαδάκι. Τα έργα αυτά μαζί με τις ανεκτίμητες πλάκες που χάραξε ο Τάσσος για τις «Αρχόντισσες» παρουσιάζονται στο κέντρο Τεχνών «Μετς».
Μεγαλωμένος σε αυτή την παράδοση, ο Γιώργος Κόρδης, γεννημένος το 1956, δημιούργησε μια σειρά από 15 έργα που έγιναν με τον τρόπο της χάραξης, αλλά ψηφιακά, στην οθόνη του τάμπλετ. Το σχέδιό του αδρό, «λαξεμένο και άτσαλο», όπως είναι όλα τα επιτεύγματα του χεριού, δεν είναι ένα άψογο γραφικό επίτευγμα, μια τέλεια ψηφιακή αποτύπωση. Κι εδώ είναι η καινοτομία του Κόρδη, χρησιμοποιεί το ψηφιακό εργαλείο, αλλά αδιαφορεί για την «τελειότητά» του. Την ανανέωση ο Κόρδης τη ζήτησε μέσα στα όρια της τέχνης του, όχι έξω απ’ αυτήν.
Ο νεότερος Φώτης Βάρθης, γεννήθηκε το 1983, βγαλμένος από τη μήτρα των μεγάλων μαστόρων της χαρακτικής, επιλέγει τα «Ταμπαχανιώτικα», σειρά έργων που αντλούν έμπνευση από τον ιδιαίτερο μουσικό χώρο των ρεμπέτικων όπως αυτά εκφράστηκαν στα αστικά κέντρα της Κρήτης και ενσωματώθηκαν στη μουσική παράδοση του νησιού. Κριτήριο για την επιλογή τους αποτέλεσε η θεματική των στίχων που εκφράζουν τον πόνο και την απώλεια. Χαράσσοντας επάνω στο ξύλο, ο Βάρθης επιχειρεί να βρει τις δυναμικές που θα μεταφέρουν την αδρότητα και την αμεσότητα των τραγουδιών. «Η χαρακτική», λέει ο δημιουργός, «είναι ένα μέσο ικανό να ψιθυρίζει και να κραυγάζει παρέα με αυτά τα ρεμπέτικα, να αγκαλιάσει και να αναδείξει το μεγαλείο και την ταπεινότητα της ποιητικής τους».
Η έκθεση πραγματοποιείται με την υποστήριξη της Εταιρείας Εικαστικών Τεχνών Α. Τάσσος και επιμελητή τον ιστορικό της Τέχνης Γιώργο Μυλωνά.
Εγκαίνια: Σάββατο 23 Φεβρουαρίου, 19.30.
Διάρκεια έκθεσης: Σάββατο 23 Φεβρουαρίου – Σάββατο 6 Απριλίου.
Ωράριο λειτουργίας
Κυριακή – Δευτέρα: κλειστά. Tρίτη – Πέμπτη – Παρασκευή, 18.00-21.00, Τετάρτη 11.00-14.00, Σάββατο, 11.00-15.00.
Ευγενίου Βουλγάρεως 6, Αθήνα 11636
Τηλ. επικοινωνίας: 21 1113 4262, metsartscentre@gmail.com
Ηχητικά αποσπάσματα από την περίφημη ομιλία του Μάνου Χατζιδάκι για το ρεμπέτικο, που αναφωνεί «Κουράστηκα για να σ’ αποκτήσω αρχόντισσά μου μάγισσα τρανή», τη συνοδεύουν, ενώ τον τόνο στη συνάντηση των τριών δίνει η εμβληματική ενότητα με τις «Αρχόντισσες των ρεμπέτικων τραγουδιών» του Α. Τάσσου (1914 – 1985).
«Για το εξώφυλλο θέλω πάντα Τάσσο» έλεγε η Σωτηρία Μπέλλου και οι δίσκοι της μεγάλης κυρίας του ρεμπέτικου έφεραν την υπογραφή του. Ο δάσκαλος της χαρακτικής αγάπησε το ρεμπέτικο τραγούδι και μαζί με τις εικονογραφήσεις εξωφύλλων για την Μπέλλου, το ύμνησε σε μια μνημειακή πομπή. Μας χάρισε σε τέσσερις ξυλογραφίες, τις Αρχόντισσες των ρεμπέτικων τραγουδιών, ισάριθμες κόρες-ιέρειες που κάνουν σπονδή στα χώματα της προσφυγιάς, εκεί όπου γεννήθηκε το ρεμπέτικο: Ανατολή, Δραπετσώνα, Κοκκινιά, Καισαριανή παίρνουν γυναικεία μορφή κρατώντας προσφορά το αρχετυπικό σύμβολο του μουσικού είδους, το μπαγλαμαδάκι. Τα έργα αυτά μαζί με τις ανεκτίμητες πλάκες που χάραξε ο Τάσσος για τις «Αρχόντισσες» παρουσιάζονται στο κέντρο Τεχνών «Μετς».
Μεγαλωμένος σε αυτή την παράδοση, ο Γιώργος Κόρδης, γεννημένος το 1956, δημιούργησε μια σειρά από 15 έργα που έγιναν με τον τρόπο της χάραξης, αλλά ψηφιακά, στην οθόνη του τάμπλετ. Το σχέδιό του αδρό, «λαξεμένο και άτσαλο», όπως είναι όλα τα επιτεύγματα του χεριού, δεν είναι ένα άψογο γραφικό επίτευγμα, μια τέλεια ψηφιακή αποτύπωση. Κι εδώ είναι η καινοτομία του Κόρδη, χρησιμοποιεί το ψηφιακό εργαλείο, αλλά αδιαφορεί για την «τελειότητά» του. Την ανανέωση ο Κόρδης τη ζήτησε μέσα στα όρια της τέχνης του, όχι έξω απ’ αυτήν.
Ο νεότερος Φώτης Βάρθης, γεννήθηκε το 1983, βγαλμένος από τη μήτρα των μεγάλων μαστόρων της χαρακτικής, επιλέγει τα «Ταμπαχανιώτικα», σειρά έργων που αντλούν έμπνευση από τον ιδιαίτερο μουσικό χώρο των ρεμπέτικων όπως αυτά εκφράστηκαν στα αστικά κέντρα της Κρήτης και ενσωματώθηκαν στη μουσική παράδοση του νησιού. Κριτήριο για την επιλογή τους αποτέλεσε η θεματική των στίχων που εκφράζουν τον πόνο και την απώλεια. Χαράσσοντας επάνω στο ξύλο, ο Βάρθης επιχειρεί να βρει τις δυναμικές που θα μεταφέρουν την αδρότητα και την αμεσότητα των τραγουδιών. «Η χαρακτική», λέει ο δημιουργός, «είναι ένα μέσο ικανό να ψιθυρίζει και να κραυγάζει παρέα με αυτά τα ρεμπέτικα, να αγκαλιάσει και να αναδείξει το μεγαλείο και την ταπεινότητα της ποιητικής τους».
Η έκθεση πραγματοποιείται με την υποστήριξη της Εταιρείας Εικαστικών Τεχνών Α. Τάσσος και επιμελητή τον ιστορικό της Τέχνης Γιώργο Μυλωνά.
Εγκαίνια: Σάββατο 23 Φεβρουαρίου, 19.30.
Διάρκεια έκθεσης: Σάββατο 23 Φεβρουαρίου – Σάββατο 6 Απριλίου.
Ωράριο λειτουργίας
Κυριακή – Δευτέρα: κλειστά. Tρίτη – Πέμπτη – Παρασκευή, 18.00-21.00, Τετάρτη 11.00-14.00, Σάββατο, 11.00-15.00.
Ευγενίου Βουλγάρεως 6, Αθήνα 11636
Τηλ. επικοινωνίας: 21 1113 4262, metsartscentre@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου