Καλή Πρωτοχρονιά σε εσάς και την οικογένειά σας. Ας είναι το ξεκίνημα του 2023 αφετηρία μίας δημιουργικής εποχής. Χρόνια πολλά!
Γιώργος Γυρνάς
Καλή Πρωτοχρονιά σε εσάς και την οικογένειά σας. Ας είναι το ξεκίνημα του 2023 αφετηρία μίας δημιουργικής εποχής. Χρόνια πολλά!
Γιώργος Γυρνάς
Στο πλαίσιο του κύκλου «Δημιουργία Ρεπερτορίου» από το Ελληνικό Σχέδιο και σε παραγωγή Ιδρύματος Ωνάση, θα παρουσιαστεί «Ο θησαυρός του Παναγιώτη Τούντα και το νέο στο ρεμπέτικο» στο Μικρό Παλλάς.
Έργα νέων καλλιτεχνών που εμπνέονται από την παράδοση του ρεμπέτικου, ανέκδοτο υλικό του Παναγιώτη Τούντα, έργα του Βαγγέλη Κορακάκη αλλά και έργα του Δημήτρη Παπαδημητρίου που η πανδημία δεν επέτρεψε να παρουσιαστούν ζωντανά, περιλαμβάνει το πρόγραμμα του Ελληνικού Σχεδίου για τη χειμερινή περίοδο 2022-23. Συνεπές στους ιδρυτικούς του σκοπούς το Ελληνικό Σχέδιο αναδεικνύει για μια ακόμα φορά νέους δημιουργούς με παραγγελίες έργων, αλλά όχι μόνον. Στοχεύει στην παραγωγή πρωτότυπου μουσικού υλικού και τη δημιουργία ρεπερτορίου τόσο από νεότερους όσους και από καταξιωμένους συνθέτες.
Οι νεαροί ρεμπέτες αδερφοί Γιαγκίνη, πλέον γνωστοί ως «Γιαγκίνηδες», που κερδίζουν κάθε μέρα την αγάπη του κόσμου με το ταλέντο και τη διάθεση τους, αποδεικνύουν πως ήρθαν για να μείνουν. Κάνουν κάθε εμφάνιση τους μοναδική με ευκολία, επιλέγοντας γνωστά αγαπημένα κομμάτια αλλά και δικές τους δημιουργίες.
Οι «Γιαγκίνηδες» έρχονται αυτό το Σάββατο 3 Δεκεμβρίου στο Lab Art στον Βόλο, για να ενώσουν τους απανταχού ακροατές του καλού ήχου.
Μια πολύ ξεχωριστή θεατρική-μουσική παράσταση «Τα “Κατά Μάρκον”!.. Μια Ρεμπέτικη Λειτουργία», σε κείμενα και μουσική επιμέλεια του Λάμπρου Λιάβα και σε σκηνοθεσία και ερμηνεία του Τάκη Χρυσικάκου, παρουσιάζεται στο Θέατρο Αμαλία.
Η παράσταση «Τα “Κατά Μάρκον”!.. Μια Ρεμπέτικη Λειτουργία» ερευνά και προβάλλει τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες που γέννησαν την παράδοση του Ρεμπέτικου και προσδιόρισαν το ύφος και το ήθος του. Αφετηρία αποτελούν οι δραματοποιημένες αφηγήσεις δύο από τους κορυφαίους ρεμπέτες, του Μάρκου Βαμβακάρη και του Μιχάλη Γενίτσαρη, από τις αρχές του 20ου αιώνα έως τη δεκαετία του ’60, καθώς και άλλα αντιπροσωπευτικά κείμενα της περιόδου.
Από τις 2 μέχρι και τις 4 Δεκεμβρίου 2022 το πρωτότυπο πολυσυλλεκτικό εγχείρημα «Ένα ρεμπέτικο θα σου πω… Εκδηλώσεις στην πόλη μας για το ρεμπέτικο» επιχειρεί να παρουσιάσει πτυχές της ιστορίας του Ρεμπέτικου στον ελλαδικό χώρο και στην Πρέβεζα.
Το εγχείρημα σχεδιάστηκε από την Artifactory, τον επιστημονικά υπεύθυνο κ. Πέτρο Τσολάκη και συνεργάτες με αφορμή την εγγραφή του ρεμπέτικου στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς το 2016 και στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO το 2017. Υποστηρίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, την Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας, τον Δήμο Πρέβεζας και την Κινηματογραφική Λέσχη Πρέβεζας.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Η Λαϊκή Βιβλιοθήκη Καλαμάτας– Πινακοθήκη Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης, σε συνεργασία με τους: Κινηματογραφική Λέσχη Καλαμάτας και τον Σύλλογο Αποφοίτων «Μαρία Κάλλας» του Μουσικού Σχολείου Καλαμάτας, κλείνει τον κύκλο των παράλληλων εκδηλώσεων αυτή την Κυριακή 20 Νοεμβρίου με Ρεμπέτικη Συναυλία.
Ένα δίωρο πρόγραμμα με ρεμπέτικα που θα μας πάνε τσάρκα στις γειτονιές του Πειραιά, στα Φάληρα, στην Κοκκινιά, στη Δραπετσώνα, την Καστέλλα και την Αμφιάλη. |
Οι γειτονιές του Πειραιά στο ρεμπέτικο, Σάββατα 19 & 26 Νοεμβρίου.
Ένα δίωρο πρόγραμμα με ρεμπέτικα που θα μας πάνε τσάρκα στις
γειτονιές του Πειραιά, στα Φάληρα, στην Κοκκινιά, στη Δραπετσώνα, την
Καστέλλα και την Αμφιάλη, αλλά και στα Λεμονάδικα και στου Βάβουλα τη
γούβα!
|
Γεννήθηκε στο Αγρίνιο και είχε Σουλιώτικη καταγωγή. Το 1848 κατατάχθηκε στο στρατό ως στρατιώτης και γρήγορα προάχθηκε σε αξιωματικό του πεζικού. Έλαβε ενεργό μέρος στην Κρητική επανάσταση του 1866 όπου διακρίθηκε για τη δράση του. Το 1893 όταν συστάθηκε η στρατιωτική αστυνομία, (με το νόμο ΒΡΠΗ΄ στις 20 Μαρτίου 1893) διορίσθηκε με το βαθμό του ταγματάρχη Αστυνομικός Διευθυντής Αθηνών, αφήνοντας αναμνήσεις από πλούσια σε αριθμό περιστατικά κατά το διωγμό των τότε κουτσαβάκηδων.
H KOMPANÍA, μία από τις πλέον επιδραστικές μπάντες στο χώρο του ρεμπέτικου, έρχεται στο Ίλιον Plus! |
Η KOMPANÍA αποτελείται από τους: Ιουλία Καραπατάκη (τραγούδι), Σωτήρη Παπατραγιάννη (τραγούδι, μπαγλαμά), Θοδωρή Πετρόπουλο (μπουζούκι, τραγούδι), Τζίμη Γκίνη (ακορντεόν), Γιώργο Παπαδόπουλο (ηλεκτρική κιθάρα) Μιχάλη Δάρμα (κοντραμπάσο) και Κώστα Σπυράτο (τύμπανα/κρουστά).
Επί μια δεκαετία πραγματοποιεί συνεχείς περιοδείες, σε δεκάδες πόλεις, χωρών του εξωτερικού, όπως σε Ολλανδία, Γερμανία, Αυστρία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Ελβετία, Γαλλία, Σουηδία, Ισραήλ, Αλβανία, Κύπρο κ.α. και φυσικά σε σημαντικούς χώρους ανά την Ελλάδα!
Γράφει ο Μπάμπης Κ.Μώκος |
Κατάφερε να συνδέσει το νέο λαϊκό τραγούδι με το ρεμπέτικο παρελθόν του. Σημείωσε ξεχωριστές ερμηνείες στα τραγούδια των Βασίλη Τσιτσάνη, Απόστολου Καλδάρα, Στέλιου Χρυσίνη, του Γερ. Κλουβάτου και πολλών άλλων δημιουργών. Με την γλυκιά βραχνάδα, την εκφραστικότητά του και την ευελιξία της φωνής του επηρέασε όσο κανέναν άλλος την νεώτερη γενιά των τραγουδιστών. Ο Βασίλης Τσιτσάνης τον είχε χαρακτηρίσει μεταπολεμικό γίγαντα του λαϊκού τραγουδιού με την βροντερή ρεμπέτικη φωνή. Πέθανε στις 23 Οκτωβρίου 1979 σε ηλικία 60 ετών.
Αφιέρωμα στα Ρεμπέτικα του Πολέμου, της Κατοχής, του Εμφυλίου, της Ξενιτιάς... |
photo: panossavopoulos.gr |
Στο πλαίσιο του Αφιερώματος για τα «100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή» και των παράλληλων εκδηλώσεων για το «Φεστιβάλ Κουκλοθέατρου Καλαμάτας» η Πειραματική Σκηνή Καλαμάτας, σε συνεργασία με το Δήμο Καλαμάτας, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Καλαμάτας και με τη στήριξη της «Πρωτοβουλίας προοδευτικών πολιτών Καλαμάτας ΣΥΜΜΕΤΕΧΩ» παρουσιάζει τη θεατρική παράσταση :
REBETIKO,
την Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2022, ώρα 21.00 στην Κεντρική Σκηνή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας.
Στο πλαίσιο του Αφιερώματος για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης παρουσιάζει το Μυστήριο_82 REBETIKO στο X – Bowling Art Center, στην Ελευσίνα.
Μια ατμοσφαιρική παράσταση – ωδή στην ιστορία της Μικρασίας μέσα από την τέχνη του κουκλοθέατρου και τη χρήση πολυμέσων, όπως μαριονετών, εικόνων και μουσικής, από τη γαλλική ομάδα Anima Theatre, σε σκηνοθεσία Γιώργου Καρακάντζα. Τα έσοδα του συμβολικού αντιτίμου της παράστασης θα διατεθούν στον Σύλλογο Μικρασιατών Ελευσίνας.
Έρωτας και έρως, η Έντονη συναισθηματική έλξη στην οποία
συνυπάρχει και πόθος για σαρκική επαφή. Το συναίσθημα το οποίο
δημιουργείται σε κάποιον, όταν το σεξουαλικό του ενδιαφέρον επικεντρωθεί
σε ορισμένο πρόσωπο, και εκδηλώνεται με ποικίλους τρόπους: Mεγάλος /
παράφορος / σφοδρός / τρελός / φλογερός / κεραυνοβόλος ~. Επιπόλαιος ~.
Aμοιβαίος ~. Γάμος από έρωτα. Φυσικός ~ ή σαρκικός ~,η σεξουαλική πράξη•
συνουσία. Πλατωνικός ~ ή αγνός ~, από τον οποίο λείπει το σεξουαλικό
στοιχείο. Ύμνος / τραγούδι στον έρωτα. Aφροδίτη, η θεά του έρωτα. ||
Έρωτας, ονομασία του σχετικού θεού της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας: Ο
φτερωτός Έρωτας. Παραστάσεις / λατρεία του Έρωτα. Ο Aπρίλης με τον Έρωτα
χορεύουν και γελούνε. Tον χτύπησαν τα βέλη του Έρωτα, ερωτεύτηκε.
Ο ΕΡΩΤΑΣ γεννήθηκε στην Ελλάδα και μόνο στα ελληνικά λεξικά
συναντάται η λέξη έρως. Οι υπόλοιποι λαοί μπορούν να… προσεγγίζουν τον
φτερωτό θεό μόνο με την έννοια της αγάπης (love, amor, amore…) .
Pic: www.sansimera.gr |
Το κιθαριστικό σύνολο Guitarte ensemble μας καλεί σε ένα "Ρεμπέτικο ταξίδι", με μουσικές και τραγούδια από τη Σμύρνη, τη Μικρά Ασία και το Ρεμπέτικο τραγούδι σε διασκευή για τρεις κιθάρες, την Τετάρτη 5 Οκτωβρίου στη σκηνή του Lux Athens (Ψαρών 26) στο Μεταξουργείο, που θα πάρει τη μορφή ενός Καφέ Αμάν.
Μια οπτικοακουστική παράσταση που μας ταξιδεύει στη γενεαλογία της μουσικής, εικόνας και ιστορικού λόγου, για τα 100 χρόνια πορείας του μουσικού πολιτισμού του Ρεμπέτικου, που ξεκίνησε απ΄ την Μικρά Ασία για να κυριεύσει την μουσική σκηνή της Ελλάδας. Με όχημα τον ήχο της κιθάρας και videos με αφηγήσεις των μεγάλων ιστοριών του Ρεμπέτικου, ζωντανεύει ένα πανηγύριπου ξεκινά απ τον Μικρασιατικό Ελληνισμό και με κύριο σταθμό τον Ελλαδικό χώρο, αναζητά και διεκδικεί τον οικουμενικό του χαρακτήρα.
Πέθανε σαν σήμερα, στις 29 Σεπτεμβρίου του 2007 /pic: youtube.com |
H Ένωση Μικρασιατών Θήβας σε συνεργασία με την Ένωση Κάτω Παναγιάς Μικράς Ασίας, το Σύλλογο Μικρασιατών Ερμούπολης Σύρου, το δίκτυο mikrasiatis.gr την εφημερίδα NEOS KOSMOS της Μελβούρνης συμμετέχει στη δράση διαφύλαξης και ανάδειξης στοιχείων της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς του Ρεμπέτικου με 5 κύκλους σεμιναρίων, μια δράση υπό την αιγίδα και με την υποστήριξη του Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού .
Αναλυτική παρουσίαση των 5 σεμιναρίων
Το «Ένα ρεμπέτικο θα σου πω…» είναι ένα πολυσυλλεκτικό επιμορφωτικό εγχείρημα, που με αφορμή την εγγραφή του ρεμπέτικου στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς το 2016 και στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO το 2017, επιχειρεί να παρουσιάσει το Ρεμπέτικο και την ιστορία του στον ελλαδικό χώρο και στην Πρέβεζα.
Το εγχείρημα θα παρουσιαστεί στις αρχές Δεκεμβρίου μέσα από πρωτότυπες παρουσιάσεις σε ένα διαθεματικό συμπόσιο, με προβολές ταινιών, συναυλία με τους ρεμπέτες μουσικούς της πόλης, ένα εργαστήριο για το ρεμπέτικο τραγούδι, εικαστική έκθεση αρχειακού υλικού που προέρχεται από έρευνα στην τοπική μουσική κοινότητα και την ιστορία της και ένα αναμνηστικό ημερολόγιο με επιλεγμένες φωτογραφίες από το αρχειακό υλικό.
Τραγουδήθηκε όσο λίγοι και εξέφρασε μια ολόκληρη γενιά ανθρώπων για τους οποίους η επιβίωση δεν ήταν αυτονόητη. Οικονομικά και κοινωνικά αποκλεισμένοι, πρόσφυγες, εργάτες βρήκαν νόημα στους στίχους και τη μουσική του, χωρίς το κοινό του να σταματά σε αυτούς. Το κοινό του ήταν ολόκληρη η Ελλάδα.
Γεννήθηκε στις 29 Αυγούστου 1931 στη Νέα Ιωνία. Η μητέρα του ήταν πρόσφυγας από τη Μικρά Ασία. Πρώτη του δασκάλα στη μουσική η γιαγιά του από την οποία, όπως ο ίδιος υποστήριζε πήρε την τεχνική και στην οποία απέδιδε το «κλάμα» που αβίαστα έβγαινε στη φωνή του. Αργότερα τον ανέλαβε ο μεγάλος δάσκαλος, Στέλιος Χρυσίνης.
Μια ξεχωριστή συναυλία με τίτλο «Ό,τι κι αν πω δεν σε ξεχνώ» –
Ρεμπέτικα εν χορώ, θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου στις 9
το βράδυ, στο θέατρο Μεσαιωνικής Τάφρου «Μελίνα Μερκούρη» στο πλαίσιο
των εκδηλώσεων του ΔΟΠΑΡ.
Με πολύχρονη γόνιμη διαδρομή στο ελληνικό τραγούδι και ειδικότερα στο
Pεμπέτικο, ο Αγαπητός Πάχος επιλέγει και ερμηνεύει τραγούδια που έγραψαν
ιστορία και παρουσιάζει ένα αφιέρωμα – φόρο τιμής σε μια μουσική
παράδοση που από το 2017 αποτελεί άυλη πολιτιστική κληρονομιά της
ανθρωπότητας.
Ενορχήστρωση, μίξη, mastering, εκτέλεση μουσκών οργάνων, τραγούδι : Παύλος Μπερμπερίδης
▶ Facebook : https://www.facebook.com/www.pavlosbe...
▶ Twitter : https://twitter.com/PavlosBerberidi
▶ YouTube : https://www.youtube.com/channel/UCx4K...
▶ Instagram : https://www.instagram.com/pavlos_berb...
▶ website : https://www.pavlosberberidis.gr
Κινηματογράφηση - Μοντάζ: Γιώργος Λουριδάς Στούντιο μοντάζ: Dead Company Studios
♫ ♪ ♫
Ο τραγουδοποιός Παύλος Μπερμπερίδης γεννήθηκε στο Αγρίνιο το 1987, σε ένα περιβάλλον, όπου η λαϊκή μουσική κυριαρχούσε. Από τα πρώτα του ακούσματα ήταν ο Στέλιος Καζαντζίδης, o Διονυσίου, η Μπέλλου, ο Νίκος Παπάζογλου κ.α.). Στα εφτά του χρόνια ήρθε σε πρώτη επαφή με το μπουζούκι και αμέσως γοητεύτηκε.
Από εκείνη τη στιγμή, δεν σταμάτησε η ενασχόλησή του με το όργανο και η προσπάθεια κατάρτισης γύρω από αυτό με σημαντικότερο δάσκαλο τον Θεόδωρο Κατσαρή. Επίσης, έχοντας την ανάγκη να μάθει όλο και περισσότερα πράγματα για το μπουζούκι, συνέχισε τα μαθήματα του στην Αθήνα κοντά σε σπουδαίους και καταξιωμένους σολίστες. Παράλληλα του δημιουργήθηκε η ανάγκη να συνθέτει τα πρώτα του τραγούδια και να τα τραγουδάει ο ίδιος, έτσι η μελέτη του έγινε πολυδιάστατη και πιο ολοκληρωμένη.
Η «Μισιρλού», γέννημα θρέμα του ρεμπέτικου, υιοθετήθηκε από από τη μουσική της Μέσης Ανατολής και την εβραική μουσική μέχρι την τζαζ και το σερφ ροκ. |
γράφει η Αναστασία Κουκά
Μια βραδιά του 1961, στην Αμερική, ένας 10χρονος ρώτησε έναν κιθαρίστα, κατά την διάρκεια της συναυλίας του, αν μπορεί να παίξει ένα τραγούδι χρησιμοποιώντας μόνο μία χορδή της κιθάρας του. Ο μουσικός δέχτηκε την πρόσκληση του μικρού και κανόνισε μαζί του να συναντηθούν το επόμενο βράδυ για να του παίξει αυτό που ζήτησε.
Ο κιθαρίστας ήταν ο Ντικ Ντέιλ, ο επιδραστικός Καλιφορνέζος μουσικός του σερφ ροκ που έφυγε στις 16 Μαρτίου 2019 από τη ζωή σε ηλικία 81 ετών και το τραγούδι, η θρυλική «Μισιρλού», το ρεμπέτικο κομμάτι που από τότε έγινε παγκόσμια επιτυχία!
Μετά την επιτυχία του έργου «Τα Σκυλιά της Δημοκρατίας», η γνωστή κινηματογραφιστής από το Σίδνεϊ, Μαρία Ζουρναζή, επιστρέφει με μια νέα δουλειά της, που θα μας ταξιδέψει στην νεότερη ιστορία της ελληνικής μουσικής.
Στη νέα της ταινία με τίτλο «Τα Μπλουζ του Ρεμπέτικου», η Μαρία Ζουρναζή παρουσιάζει την ιστορία του Ρεμπέτικου και του υπόγειου ρεύματος στο οποίο άνθησε.
Ένα είδος μουσικής που κάποτε είχε απαγορευτεί από τις Αρχές λόγω του προκλητικού και αμφιλεγόμενου για την εποχή περιεχομένου του. Ωστόσο, αυτό το είδος μουσικής όχι μόνο ανέδειξε μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της ελληνικής μουσικής, αλλά τις τελευταίες δεκαετίες ενώνει τον απανταχού ελληνισμό.
O Δημήτριος Μαρινάκης με το βιολί του & ο Σωτήρης ο Μαυράκης με την κιθάρα του |
Παραδοσιακό τραγούδι –παινέματα από το Ρεΐζντερε (Reisdere) Ερυθραίας Μικράς Ασίας.
Η ηχογράφηση αυτή πραγματοποιήθηκε από τον αείμνηστο δάσκαλο της Εθνικής μας Μουσικής, τον Σίμωνα Καρά, στον Άγιο Δημήτριο της Λήμνου το έτος 1973!
Συμμετέχουν, ο Δημήτριος Μαρινάκης με το βιολί του, ο Σωτήρης ο Μαυράκης με την κιθάρα του και η γιαγιά Μαρία Κουσκούση με το παραδοσιακό μουσικό όργανο των Ρεϊζντεριανών το ταψί! Πρώτη φωνή στο τραγούδι η Ελένη η Μαρινάκη και τη συνοδεύει ο Γεώργιος Δημάκης.
Δυο λόγια για το τραγούδι αυτό από τον αείμνηστο δάσκαλο Σίμωνα Καρά:
Γιάννης Παπαϊωάννου «Ντόμπρα και σταράτα» |
Η περιπετειώδης ζωή του μέσα από γνωστές και άγνωστες σελίδες της ρεμπέτικης ιστορίας μας, με πλούσιο φωτογραφικό υλικό.
«Μούγινε χαβαλές τούτος εδώ νά γράψω τη ζωή μου. Την αυτοβιογραφία μου, όπως τη λέει. «Αμα γράψω, θα τα γράψω στή γλώσσα μου. «Όπως τα είδα και τα έζησα, χωρίς σάλτσες και παραμύθια. Θά γίνει ένα μικρό δικαστήριο για όσα παράξενα έγιναν και γίνονται στον καλλιτεχνικό κόσμο. Αυτά πού κάνουν πολλές φορές νά φουντώνει τό μυαλό μου. Τριανταπέντε χρόνια στό πάλκο, μέσα στη νύχτα, στη βρωμιά, πού ‘χεις να κάνεις με κάθε καρυδιάς καρύδι, από ανθρώπους του σχοινιού και του παλουκιού, μέχρι μορφωμένους, λεφτάδες και βάλε, είδα τόσα και έζησα τόσα, πού δέν φτάνει όλο τό χαρτί του κόσμου νά γραφτούνε. (..)
Το σκέφτηκα, λοιπόν, το ξανασκέφτηκα και αποφάσισα να γράψω τη ζωή μου. Την Αυτοβιογραφία μου, που είναι και η Ιστορία της Λαϊκής Μουσικής. `Ο τίτλος θα μπεί όπως τον γράφω εγώ. Αυτός έδώ:
Η ΖΩΗ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΒΕΤΕΡΑΝΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ» (Από τον πρόλογο του βιβλίου)
Ο δήμος Καλαμαριάς και η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίων διοργανώνουν τη Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου, στις 21:00, τη μουσικοχορευτική παράσταση Ρεμπέτικο… η κραυγή των προσφύγων, στο Κυβερνείο (Παλατάκι) Θεμιστοκλή Σοφούλη 131, Καλαμαριά, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή.
Συντελεστές της παράστασης που πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, είναι ο Πολιτιστικός Ποντιακός Σύλλογος Καλαμαριάς «Οι Μίθριοι» και το Ελληνικό Σωματείο Διάσωσης και Διάδοσης της Πολιτιστικής μας Κληρονομιάς «Οι Μωμόγεροι».
Την έρευνα και την επιμέλεια των χορών που θα παρουσιαστούν αλλά και τη σκηνοθεσία έχει ο Κώστας Αλεξανδρίδης. Τα κείμενα της παράστασης έγραψε η Μυροφόρα Ευσταθιάδου που έχει επιφορτιστεί και με την παρουσίασή της.
Ας απολαύσουμε τις υπόλοιπες μέρες του καλοκαιριού και ας αφήσουμε για λίγο τις έγνοιες μιας ακόμα δύσκολης χρονιάς.
Το ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ θα παραμείνει κλειστό τον Αύγουστο.
Ο Artun Miskciyan έγραψε το γνωστό τραγούδι «Φραγκοσυριανή» του Μάρκου Βαμβακάρη για σόλο πιάνο. Μια αναπάντεχη ερμηνεία που τονίζει ακόμα περισσότερο τη μελωδικότητα του τραγουδιού Η μεταφορά του λαϊκού ήχου στο πιάνο τονίζει τη σημασία του οργάνου στο λαϊκό και το ρεμπέτικο τραγούδι.
Με ή χωρίς στίχους, η «Φραγκοσυριανή» δεν μιλά μόνο στους Έλληνες ακροατές, αλλά και σε όλους τους ακροατές σε όλο τον κόσμο. Εμπνευσμένη από τις μελωδίες και τους στίχους του, αυτή η σόλο διασκευή για πιάνο χρησιμοποιεί τη διαρκή και τονική γκάμα του πιάνου για να αιχμαλωτίσει την ενέργεια της φωνής και των παραδοσιακών οργάνων σε ένα όργανο. Η δυνατότητα να δίνει μια διαφορετική νότα από το κάθε πλήκτρο και να κάνει κάθε νότα απαλή ή δυνατή, δίνει στο πιάνο μια εκπληκτική ποικιλία έκφρασης.
Το Φεστιβάλ Ρεμπέτικου «Η Σύρα του Μάρκου Βαμβακάρη» υποδέχεται για έκτη χρονιά τους λάτρεις του είδους από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο, στο διάστημα από 29 Αυγούστου έως 2 Σεπτεμβρίου 2022.
Το 2022 είναι μια ξεχωριστή χρονιά για το Φεστιβάλ, καθώς συμπίπτει με την εκατοστή επέτειο της Μικρασιατικής Καταστροφής και τα 50 χρόνια από το θάνατο του Συριανού.
Στο πλαίσιο του «Πολιτιστικού Καλοκαιριού», ο Οργανισμός Αθλητισμού Πολιτισμού και Παιδικής Αγωγής (Ο.Α.Π.Π.Α.) του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, οργανώνει μια συναυλία – αφιέρωμα στο ρεμπέτικο και λαϊκό τραγούδι με έξι τραγουδιστές και εξαμελή ορχήστρα.
Η συναυλία, με τίτλο «Ανθισμένο Ρεμπέτικο & Λαϊκό Αφιέρωμα», θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 23 Ιουλίου στις 21:00, στο θέατρο «Βέμπο» στην παραλία Βούλας (Λεωφ. Καραμανλή 14).
Η εκδήλωση θα περιλαμβάνει μια επιλογή από τα πιο αγαπημένα ελληνικά ρεμπέτικα και λαϊκά τραγούδια, με στόχο την αναβίωση του καθαρού ελληνικού γλεντιού, έτσι όπως το επανάφεραν οι διάσημες κομπανίες τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας.
Κώστας Γεράκης κιθαρίστας: Θα ζει μέσα στις αναμνήσεις των φίλων και στις νότες των αγαπημένων του ρεμπέτικων τραγουδιών
O Κώστας Γεράκης, με καταγωγή από την Αμοργό, έπαιζε ρεμπέτικο δίπλα σε σημαντικούς μπουζουξήδες και ερμηνευτές. Σε ηλικία μόλις 40 ετών «έφυγε» ξαφνικά από τη ζωή ο μουσικός Κώστας Γεράκης. Η είδηση του θανάτου έπεσε σαν κεραυνός στην Αμοργό, που γέμιζε από τους ήχους της κιθάρας του όταν το επισκεπτόταν. Ταλαντούχος, με πνεύμα ελεύθερο, αφήνει με την απώλεια του την Αμοργό φτωχότερη. Ο Κώστας Γεράκης θα ζει μέσα στις αναμνήσεις των φίλων και στις νότες των αγαπημένων του ρεμπέτικων τραγουδιών. Ο Κώστας Γεράκης ήταν εξαιρετικός κιθαρίστας γνωστός για τον προσωπικό του μουσικό ήχο.
Τα τραγούδια, οι ύμνοι, η ποίηση και τα παρεμφερή μουσικά είδη αποτελούν έναν, ίσως υποτιμημένο, από την κοινώς αποδεκτή άποψη, συνοδοιπόρο των ιστορικών συμβάντων και εξελίξεων. Ποια είναι, ωστόσο, η συνεισφορά τους στην επιστήμη της Ιστορίας και ποίοι οι παράμετροι που τα καθιστούν ένα αναπόσπαστο κομμάτι της; Για τη διαλεύκανση των ερωτημάτων, κλειδί αποτελεί η επιστήμη της Κοινωνιολογίας, μέσω της οποίας θα προσεγγιστούν τα γνωστά Ρεμπέτικα Τραγούδια.
Εξετάζοντας το, συγκαταλεχθέν στην UNESCO, Ρεμπέτικο Τραγούδι κοινωνιολογικά, δηλαδή θέτοντας ερωτήματα αναφορικά με το ιστορικό και πολιτισμικό πλαίσιο της περιόδου ανάδυσής του και το βαθύτερο νόημα των σημαινομένων των στίχων, αντλούμε πληροφορίες για τις κοινωνικές σχέσεις, τους συμπεριφορικούς κανόνες, τις νόρμες, τα κοινωνικά προβλήματα και γενικότερα για την κουλτούρα της εποχής σύνθεσής του.
O Σύλλογος διοργανώνει σε συνεργασία με τον Δήμο Σκοπέλου και την Περιφέρεια Θεσσαλίας το «Μέρες Ρεμπέτικου στη Σκόπελο 2022» με την συμμετοχή πολλών καλλιτεχνών απ’ όλη την Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό, στις 12-13-14 και 15 Ιουλίου, κάτω από τον ιερό βράχο και υπό το φως της «Παναγίας του Πύργου», το σήμα κατατεθέν του νησιού.
🖋 γράφει ο: Στέφανος Λεμονίδης
Συνέδεσε το όνομά του με τρία ιστορικά μαγαζιά, τη «Ρεμπέτικη Ιστορία», τη «Στοά των Αθανάτων» και την «Ανατολή» στη Σκόπελο. Γελαστός, με πηγαίο χιούμορ, δεν μασάει τα λόγια του, ευτυχής που συνεχίζει τη διάδοση του ρεμπέτικου με τα δυο παιδιά του, αλλά και μάγειρας. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή και το πρώτο ρεμπετάδικο στα Εξάρχεια, στην Ιπποκράτους 181.
Το βιβλίο θα παρουσιάσουν οι:
Τα ονόματα των καλλιτεχνών που θα συμμετάσχουν αφιλοκερδώς και θα ερμηνεύσουν τραγούδια του μεγάλου συνθέτη είναι (αλφαβητικά): Μελίνα Ασλανίδου, Καίτη Γαρμπή, Γλυκερία, Στέλιος Διονυσίου, Γιώργος Ζαμπέτας (ο εγγονός), Πέγκυ Ζήνα, Κώστας Μακεδόνας, Μανώλης Μητσιάς, Αντώνης Ρέμος, Στέλιος Ρόκκος… και άλλοι που θα ανακοινωθούν σύντομα.
Στο πλαίσιο των πολιτιστικών δραστηριοτήτων του Πολιτιστικού και Περιβαλλοντικού Συλλόγου Ανεμομύλου, θα γίνει παρουσίαση του βιβλίου των εκδόσεων Fagotto «Ένα ταξίδι στο Ρεμπέτικο για μικρούς και μεγάλους» των Γκαίηλ Χολστ-Γουόρχαφτ και Ζωής Διονυσίου.
Την εικονογράφηση του βιβλίου έχει κάνει ο Θάνος Κοσμίδης.
Παρουσιάζουν:
ο Σύλλογος διοργανώνει σε συνεργασία με τον Δήμο Σκοπέλου και την Περιφέρεια Θεσσαλίας το «Μέρες Ρεμπέτικου στη Σκόπελο 2022» με την συμμετοχή πολλών καλλιτεχνών απ’ όλη την Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό, στις 12-13-14 και 15 Ιουλίου, κάτω από τον ιερό βράχο και υπό το φως της «Παναγίας του Πύργου», το σήμα κατατεθέν του νησιού.
γράφει ο: Γιάννης Θ. Διαμαντής |
Τον Οκτώβριο του 1967, πέντε χρόνια πριν τον θάνατό του στις 8 Φεβρουαρίου 1972, μιλώντας στο περιοδικό «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» και την Αγγελική Δαμίγου, αναφέρθηκε στα ξεκινήματά του Σύρο και στην πορεία του λαϊκού και ρεμπέτικού τραγουδιού.