Της ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ
panagopoulou@pelop.gr |
Της ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ
panagopoulou@pelop.gr |
pic: www.mixanitouxronou.gr |
Στην ζωντανή διαδικτυακή συναυλία που θα δώσουν στο Tiki Bar |
Μπορεί να μην καταφέραμε να απολαύσουμε τους συναρπαστικούς Tiger Lillies στο Ηρώδειο, καθώς η ζωντανή τους εμφάνιση αναβλήθηκε
λόγω των έκτακτων μέτρων για τον κορωνοϊό, οι ίδιοι, ωστόσο σκοπεύουν
να αποζημιώσουν τους Έλληνες θαυμαστές τους παρουσιάζοντας ζωντανά, μέσω
διαδικτύου, τα ολοκαίνουργια...ελληνικά τραγούδια τους! Πρόκειται για μια ζωντανή online συναυλία, η οποία θα φιλοξενηθεί την 1η Οκτωβρίου στο Tiki Bar, και θα είναι αφιερωμένη στα κομμάτια του νέου τους άλμπουμ με τον ελληνικότατο τίτλο «Lemonaki»,
Βασισμένα σε στίχους ρεμπέτικων τραγουδιών από τις αρχές του 20ου αιώνα,
τα νέα τραγούδια των Tiger Lillies επικεντρώνονται στην καθημερινότητα
των χαμηλότερων στρωμάτων της κοινωνίας, διηγούνται ιστορίες για
μικροαπατεώνες, φτωχοδιαβόλους, μετανάστες, μιλούν για τη φτώχεια,
την έλλειψη στέγης, τον εθισμό σε ουσίες, τη βαρβαρότητα της
αστυνομίας αλλά και τη χαμένη αγάπη. Θέματα δηλαδή με τα οποία είχαν
καταπιαστεί στο παρελθόν και οι αυθεντικοί ρεμπέτες.
Το «Lemonaki» θα κυκλοφορήσει αποκλειστικά στο Bandcamp αμέσως
μετά την διαδικτυακή συναυλία την οποία θα μπορεί να παρακολουθήσει
κάποιος μόνον αν έχει αγοράσει το απαραίτητο εισιτήριο το οποίο μπορείτε να προμηθευτείτε εδώ
Η καλλιτεχνική του ανησυχία εκτείνεται από τη δημιουργία μέχρι το συνδικαλισμό και είναι ταυτισμένος μάλλον με τη λαϊκή κιθάρα. Οι νεότεροι όμως ίσως τον έμαθαν από το τελευταίο του χιπ χοπ τραγούδι με τον τίτλο «Μίλα», που επιχειρεί να συνομιλήσει με τους νέους, με ευαισθησία και αισιοδοξία.
Πράγμα που έτσι κι αλλιώς είναι σημαντικό για τον Δημήτρη Μυστακίδη και με την ιδιότητα του ως δασκάλου, αφού από το 2001 είναι καθηγητής στο τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου, όπου διδάσκει λαϊκή κιθάρα, λαούτο και σύνολα, ενώ από το 2014 διδάσκει στο μεταπτυχιακό τμήμα της Σχολής Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Μετρά τριάντα χρόνια επαγγελματικής ενασχόλησης και έχει συνεργαστεί με την πλειοψηφία των Ελλήνων καλλιτεχνών.
Με την κυκλοφορία του πρώτου του προσωπικού δίσκου «16 Ρεμπέτικα με Κιθάρα» το 2007, έφερε στην πρώτη γραμμή τη λαϊκή κιθάρα και την ιδιαίτερη τεχνική της. Επόμενοι δύο δίσκοι, οι «Αψιλίες», το 2009, με προπολεμικά και σμυρνέικα τραγούδια και το «Ψιθυρίζοντας το ρεμπέτικο», το 2013, με ρεπερτόριο ενορχηστρωμένο για λαϊκή κιθάρα και γιαϊλί ταμπούρ.
Την δημιουργική συνύπαρξη του ρεμπέτικου κόσμου του Ρεμπώ με τον ποιητικό κόσμο του ρεμπέτικου, προτείνουν ο Μιχάλης & ο Παντελής Καλογεράκης στο νέο τους δίσκο με τίτλο Ρεμπώτικα.
Μια πρώτη γεύση είναι το τραγούδι “Λόγια ανταλλάξαμε βαριά” που μόλις κυκλοφόρησε (Στίχοι: Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, Μουσική: Τώνυ Μαρούδα & Επιστολή του Ρεμπώ στον φίλο του Ντελαέ απόσπασμα – Στουτγάρδη 5 Μαρτίου 1875)
«Τράβηξε η καρδιά μου να γράψω την ιστορία μου. Θέλω να την ιδώ γραμμένη και να τη διαβάσω απ’ την αρχή ως το τέλος σα να ήταν κάποιου άλλου. Πιστεύω πως έτσι θα ξεθυμάνει το φούσκωμα της καρδιάς που μου σταλάξανε τόσα πολλά και διάφορα, τέτοια που ο καθένας δεν θα ήθελα να τα ‘χει στη δική του ιστορία. Εχω σκοπό να τη δημοσιεύσω κιόλας την ιστορία μου».
Το ‘πε και το ‘κανε. Γιατί με αυτά τα παραπάνω λόγια αρχίζει η
αυτοβιογραφία του Μάρκου Βαμβακάρη (εκδόσεις Παπαζήση), στη συγγραφή της
οποίας συνέβαλε με την πένα της η Αγγελική Βέλλου-Κάιλ, από τη στιγμή
που το φθινόπωρο του 1967, κάνοντας μια έρευνα για το ρεμπέτικο
τραγούδι, συνάντησε τον θρυλικό ρεμπέτη στην οδό Οφρυνίου 35 στα Ασπρα
Χώματα της Κοκκινιάς…
Συνάντηση της "ΜτΚ" με τον συγγραφέα και μελετητή του ρεμπέτικου Διονύση Μανιάτη
|
Του Νίκου Ασλανίδη
Πάνω από μισό αιώνα ο συγγραφέας Διονύσης Μανιάτης ερευνά και μελετά συστηματικά και σε βάθος το ρεμπέτικο και το λαϊκό τραγούδι. Την αγάπη του για το τραγούδι, την μετουσίωσε σε σειρά σημαντικών εκδόσεων. Το βιβλίο «Η εκ περάτων Ελληνική Δισκογραφία των 78 στροφών», που αποτελεί προϊόν μακροχρόνιας έρευνας, άνοιξε το δρόμο για τη διάδοση του ρεμπέτικου τραγουδιού στο ευρύ κοινό. Επιστέγασμα αποτελεί το γεγονός ότι πρόσφατα η Ελλάδα έτυχε μεγάλης τιμής από την UNESCO με την κατάταξη του ρεμπέτικου στον κατάλογο της παγκόσμιας άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. Τα στοιχεία του φακέλου της ελληνικής υποψηφιότητας βασίστηκαν σ’ αυτό το βιβλίο...
Μεγάλο όνειρο του Διονύση Μανιάτη αποτελεί η έκδοση του έργου «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» σε λαϊκό μελόδραμα με τη χρήση τραγουδιών και μουσικών του Μάρκου Βαμβακάρη και του Βασίλη Τσιτσάνη. Τη διασκευή του έργου σε μορφή δεκαπεντασύλλαβου την έχει επιμεληθεί ο Δημήτριος Βούλτσος.
Κύριε Μανιάτη, πως ασχοληθήκατε με το ρεμπέτικο τραγούδι;
Η θέα προς Άγιο Νικόλαο από την ταράτσα, στην οικία της Κυβέλης. |
Γράφει η Μαργαρίτα Πουρνάρα
Όσοι έχουμε καταγωγή από τη Σύρα το γνωρίζουμε καλά: το νησί είναι ένα κοινωνικό παλίμψηστο, το μέρος όπου συναντήθηκαν οι ορθόδοξοι και οι καθολικοί, οι αστοί που λάτρευαν το θέατρο και τη λογοτεχνία συμβίωσαν με τους εργάτες που άκουγαν ρεμπέτικα, η νεοκλασική αρχιτεκτονική γειτόνεψε με την ταπεινή κυκλαδίτικη.
Κυρίως, ο 19ος αιώνας αναμείχθηκε με τον 20ό, σε μια ιστορική μετάβαση που είναι γραμμένη στα γονίδια της Ερμούπολης, με δόξες και τραύματα. Θεώρησα, λοιπόν, εξαιρετικά χαριτωμένη και ταιριαστή ιδέα ότι μουσικοί που αναβιώνουν τη ρεμπέτικη, «βαμβακάρειο», παράδοση εμφανίσθηκαν πριν από λίγες ημέρες, για μία βραδιά, στην οικία της Κυβέλης, την κιβωτό μνήμης της μεγάλης πρωταγωνίστριας, αλλά και του συριανού θεάτρου. Τίτλος της παράστασης, «Μάρκος, ο Συριανός».