Στις συναυλίες για την παρουσίαση των «Ρεμπώτικων» επέλεξαν ως ερμηνεύτρια όλων των τραγουδιών του δίσκου τη Λένα Κιτσοπούλου.
Ο Μιχάλης και ο Παντελής Καλογεράκης με τον δίσκο τους «Ρεμπώτικα», ο οποίος κυκλοφόρησε τον περασμένο Ιούνιο από τη «Μικρή Αρκτο» σε μια καλαίσθητη έκδοση (CD-βιβλίο), κατέθεσαν μια πρωτότυπη μουσική πρόταση που υλοποίησαν με εξαιρετικά ευφυή τρόπο και ιδιαίτερη αισθαντικότητα.
Επέλεξαν ν’ αφηγηθούν τη θυελλώδη ερωτική σχέση δύο σπουδαίων Γάλλων ποιητών, του Αρθούρου Ρεμπό και του Πολ Βερλέν, αναδεικνύοντας εννέα σημαντικούς σταθμούς της μέσα από τη «συνομιλία» κάποιων επιστολών τους με εννέα ρεμπέτικα διαφόρων δημιουργών που, προσεκτικά επιλεγμένα από τα αδέλφια Καλογεράκη, μοιάζουν σαν να γράφτηκαν για να φωτίσουν πτυχές αυτής της σχέσης.Τις επιστολές είχαν ανταλλάξει μεταξύ τους οι δύο εραστές κατά τη διάρκεια των πέντε χρόνων (1871-1875) που διήρκεσε η σχέση τους, ενώ δύο από αυτές είχαν παραλήπτη τον στενό φίλο του Ρεμπό, Ερνέστ Ντελαέ.
«Η ιδέα προέκυψε από την επιθυμία μας να τραγουδήσουμε ρεμπέτικα κι από τον Παντελή που εκείνη την περίοδο (σ.σ. 2015) μελετούσε τις επιστολές του Ρεμπώ», γράφουν στο εισαγωγικό σημείωμα του άλμπουμ οι δημιουργοί του. Κάπως έτσι οι επιστολές μεταλλάχθηκαν σε εννέα Ρεμπώτικα (Ρεμπώ + ρεμπέτικα) τραγούδια, αποτέλεσμα της επιτυχημένης δημιουργικής συνύπαρξης του ρεμπέτικου κόσμου του Γάλλου ποιητή με τον ποιητικό κόσμο του ρεμπέτικου.
Τα «Είμαι ένα παλιόπαιδο» (Σωτηρία Μπέλλου - Γαβριήλ Μαρίνος), «Ο Αντώνης ο βαρκάρης» (Πιπίτσα Οικονόμου - Σπύρος Περιστέρης), «Μονά-ζυγά» (Δημήτρης Γιαννουκάκης - Μιχάλης Σουγιούλ), «Θα φύγω θα με χάσεις» (Γιώργος Μητσάκης), «Μάχαιρα έδωσες και μάχαιρα θα λάβεις» (Κώστας Μάνεσης - Γιώργος Λαύκας), «Κομπολόι» (Δημήτρης Γιαννουκάκης - Ιωσήφ Ριτσιάρδης), «Μας χώρισαν οι θάλασσες» (Χαράλαμπος Βασιλειάδης - Γεράσιμος Κλουβάτος), «Η καταιγίδα» (Τόλης Χάρμας), «Λόγια ανταλλάξαμε βαριά» (Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου - Τώνης Μαρούδας), τραγούδια που κάποια από αυτά όλοι έχουμε σιγοτραγουδήσει και κάποια δεν γνώρισαν την επιτυχία που τους άξιζε, ερμηνεύονται ιδανικά από τους Μιχάλη Καλογεράκη, Νεφέλη Φασούλη, Λένα Κιτσοπούλου, Μάνο Πετράκη, Παντελή Καλογεράκη, Μάρθα Φριντζήλα, Απόστολο Κίτσο, Ελένη Κοκκίδου.
Τις επιστολές, μέσα στις οποίες παρεισφρέουν ένα κοινό ποίημα των Ρεμπό - Βερλέν με το οποίο δημοσιοποίησαν τη σχέση τους, ένα ποίημα του Ρεμπό από τη συλλογή του «Μια εποχή στην Κόλαση», μια κατάθεση του Ρεμπό στην αστυνομία όταν τον πυροβόλησε ο Βερλέν, διαβάζει ο Παντελής Καλογεράκης, εκτός από μία στην ανάγνωση της οποίας ακούμε τον Μάνο Πετράκη. Είναι εντυπωσιακά το ταίριασμα και το αρμονικό δέσιμο όλων αυτών των ετερόκλητων στοιχείων -αφήγηση, ρεμπέτικο τραγούδι, ποίηση, επιστολές- για την επίτευξη των οποίων καταλυτικό ρόλο έχει παίξει η ενορχήστρωση, που έγινε από τον Απόστολο Κίτσο.
Και είναι ακόμα πιο εντυπωσιακά όμορφο ν’ ακούς αυτή τη δουλειά ζωντανά σ’ ένα μαγευτικό τοπίο όπως είναι ο λόφος των Νυμφών στο Θησείο (Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών), στη συναυλία που δόθηκε εκεί πριν από μία βδομάδα. Μια συναυλία-γιορτή, μια συναυλία-μουσική εμπειρία από εκείνες που τις μνημονεύεις ξανά και ξανά.
Τα αδέλφια Καλογεράκη είναι η προσωποποίηση της χαράς και της θετικής διάθεσης, δοτικοί, παθιασμένοι, προκαλούν πότε τη συγκίνηση και πότε το χαμόγελο στους θεατές με τρόπο αυθόρμητο και πηγαίο.
Στις συναυλίες για την παρουσίαση των «Ρεμπώτικων» επέλεξαν ως ερμηνεύτρια όλων των τραγουδιών του δίσκου τη Λένα Κιτσοπούλου, αποδίδοντάς της τον χαρακτηρισμό της απόλυτης «ρεμπώτισσας» με τον οποίο είναι βέβαιο ότι συμφωνούν απόλυτα όλοι όσοι παρακολουθούν και την τραγουδιστική διαδρομή της πολυτάλαντης καλλιτέχνιδος.
Θα ήταν μεγάλη παράλειψη να μην αναφέρουμε τους εξαίρετους μουσικούς, που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία της βραδιάς: τον Χρίστο Θεοδώρου στο πιάνο, τον Αλέξη Στενάκη (κλαρινέτο, σαξόφωνο) και τον Στράτο Γκρίντζαλη (μπουζούκι, μαντολίνο).
Τα εννέα τραγούδια του άλμπουμ παρουσιάστηκαν με τη σειρά που έχουν μπει σε αυτό, με την οποία και πρέπει να ακούγονται καθώς είναι τα «κεφάλαια» στην ιστορία της ερωτικής σχέσης των Ρεμπό - Βερλέν.
Ο τρόπος που τα αφηγήθηκαν και τα ερμήνευσαν οι Μιχάλης και Παντελής Καλογεράκης και η Λένα Κιτσοπούλου ήταν καθηλωτικός, υποβλητικός, φτιάχνοντας μια ατμόσφαιρα η οποία λειτούργησε σαν χρονομηχανή που μας μετέφερε στην Ευρώπη του 19ου αιώνα για να ζήσουμε και εμείς, μαζί με τους δύο ποιητές, έναν έρωτα τόσο παθιασμένο που με μαθηματική ακρίβεια θα κατέληγε στον χωρισμό.
Τα αδέλφια Καλογεράκη ερμήνευσαν επίσης ποιήματα Ελλήνων και ξένων ποιητών που έχουν μελοποιήσει εξαιρετικά: Πεσόα, Λόρκα, Νερούδα, Μπρεχτ, Παράσχου, Σιώτη, Γκανά (ο οποίος ήταν ανάμεσα στους θεατές) κ.ά. Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τους τρεις καλλιτέχνες να τραγουδούν ένα ποίημα του Μάνου Χατζιδάκι: το πιο ταιριαστό κλείσιμο που θα μπορούσε να φανταστεί κανείς...
Δέκα δίσκοι του 2018 για... όλα τα γούστα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου