Το γεγονός του καλοκαιριού θα αποτελέσει για τη Θεσσαλονίκη η
συναυλία του θρυλικού Ρεμπέτικου του Σταύρου Ξαρχάκου, που θα
πραγματοποιηθεί στο Θέατρο Γης στις 10 Ιουνίου.
Η Ηρώ Σαΐα, σύντροφος στη ζωή του Σταύρου Ξαρχάκου αλλά και καλλιτέχνης, θα συνυπάρξει με τον διάσημο συνθέτη τόσο στη συναυλία της Θεσσαλονίκης, όσο και σε άλλες παραστάσεις το επόμενο χρονικό διάστημα.
Στη συνέντευξη που ακολουθεί δίνει μία πρόγευση στους Θεσσαλονικείς για το «Ρεμπέτικο», το οποίο γνώρισε ήδη δυο σαρωτικά sold out στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού και άλλα δυο στο Μέγαρο Μουσικής Αθήνας.
– Ποιες είναι οι καλλιτεχνικές εμφανίσεις που έχετε προγραμματίσει για το καλοκαίρι του 2024 μαζί με τον Σταύρο Ξαρχάκο; Σε ποιες από αυτές μπορούμε να εστιάσουμε με έμφαση στη συναυλία στο Θέατρο Γης στη Θεσσαλονίκη;
Με τον Σταύρο Ξαρχάκο θα συνυπάρξω σε συναυλίες ανά την Ελλάδα, που ως ρεπερτόριο θα έχουν γνωστά και πολύ αγαπημένα του τραγούδια. Είναι ένα πρόγραμμα με υπέροχες, σύγχρονες και πολλές φορές απρόσμενες ενορχηστρώσεις του Σταύρου Ξαρχάκου, που παρασύρουν κι εμάς τους τραγουδιστές να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό, τις καλύτερες ερμηνείες μας! Στο Θέατρο Γης παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο κοινό της Θεσσαλονίκης, 40 χρόνια μετά, η αριστουργηματική μουσική που έγραψε ο Σ. Ξαρχάκος για την ταινία «Ρεμπέτικο», με τη σημερινή του ματιά, με παθιασμένες ερμηνείες από μουσικούς και τραγουδιστές που κυριολεκτικά όλοι μαζί παίρνουμε φωτιά επί σκηνής, είμαστε ένα, μια ομάδα, που υπό τη διεύθυνση του μαέστρου ξεπερνάμε τους εαυτούς μας .
– Ποιο είναι το βαθύτερο νόημα και η ουσία του Ρεμπέτικου;
Κάθε έργο τέχνης έχει διαφορετικό νόημα για κάθε άνθρωπο όταν έρχεται σε επαφή μαζί του, καθένας μας λαμβάνει διαφορετικά μηνύματα από ένα μουσικό έργο, έναν πίνακα, ένα ποίημα, κλπ. Θα σας πω λοιπόν για ποιους λόγους για εμένα το «Ρεμπέτικο» είναι ένα σπουδαίο έργο: διότι εκφράζει ανθρώπινα πάθη, έρωτες, ξεριζωμούς, χαρές, λύπες, κοινωνικοπολιτικές καταστάσεις. Με τους υπέροχους στίχους του Ν. Γκάτσου, που με απλά νοήματα και λόγια αλλά και συμβολισμούς εκφράζει οικουμενικές αλήθειες. Αυτοί οι στίχοι λοιπόν έδεσαν ιδανικά με την εξαίσια μουσική του Σ. Ξαρχάκου και έτσι γεννήθηκε αυτό το αριστούργημα, από το οποίο το ελληνικό τραγούδι εμπλουτίστηκε με κάποια διαμάντια, όπως για παράδειγμα «Το Δίχτυ». Δεν είναι επίσης τυχαίο ότι παρουσιάζεται ολόκληρο το έργο αυτό: είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται ολόκληρη η μουσική του, ακούμε από τον ίδιο τον συνθέτη κάποια πράγματα που αφορούν στην ιστορία του συγκεκριμένου έργου, ξαναμπαίνουμε στον κόσμο αυτών των τραγουδιών και των ορχηστρικών που τώρα όμως έχουν πάρει άλλη μορφή, πιο μυσταγωγική, πιο υπερβατική θα έλεγα! Βέβαια όλα αυτά μόνο όταν τα βιώσει – ακούσει – νιώσει κανείς μπορεί να καταλάβει τι εννοώ. Άλλωστε δεν ήταν τυχαία και η τεράστια απήχηση που είχε στις 4 sold out παραστάσεις του σε Ηρώδειο και Μέγαρο Μουσικής Αθήνας.
– Πόσο έχει επηρεάσει την καλλιτεχνική σας πορεία διαχρονικά η συμπόρευση με τον Σταύρο Ξαρχάκο;
Η καλλιτεχνική συμπόρευση με ανθρώπους όπως ο Σ. Ξαρχάκος προσφέρει απίστευτα εφόδια σ’ έναν καλλιτέχνη, τα οποία δεν περιγράφονται με λόγια. Σίγουρα, ακριβώς επειδή είναι τρομερά απαιτητικός μαέστρος, σε αναγκάζει να βγεις από τις ευκολίες σου, να γίνεις καλύτερος, να αντεπεξέλθεις σε όλα αυτά που ζητάει εκείνος! Το πιο σημαντικό όμως για όποιον τον συναναστρέφεται και θέλει να μάθει, να γίνει καλύτερος όχι μόνο ως καλλιτέχνης, αλλά και ως άνθρωπος, είναι ότι διαθέτει ήθος, παιδεία και μια σπάνια αισθητική σε όλες τις εκφάνσεις της συμπεριφοράς και της ζωής του.
Η ταυτότητα της παράστασης
Οι μουσικές και τα τραγούδια που σφράγισαν την ταινία-σταθμό στην
ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου παρουσιάζονται σαράντα χρόνια μετά.
Ήταν το 1983, όταν o Κώστας Φέρρης σκηνοθέτησε και παρουσίασε, σε
σενάριο του ίδιου και της Σωτηρίας Λεονάρδου, την ταινία «Ρεμπέτικο»,
μια ταινία ορόσημο, η οποία με αφορμή την πορεία μιας τραγουδίστριας του
ρεμπέτικου (υπονοείται η Μαρίκα Νίνου), κατέγραψε την Ελλάδα του
μεσοπολέμου, τα ρεμπέτικα, τη ζωή των καλλιτεχνών, τη ζωή στα
προσφυγικά.
Για τις ανάγκες της ταινίας ο Σταύρος Ξαρχάκος δημιούργησε νέα τραγούδια
φτιαγμένα με παλιά συνταγή, που έδιναν την αίσθηση ότι πρόκειται για
παλιά ρεμπέτικα.
Ο δίσκος ”Ρεμπέτικο” από τότε γνώρισε πολλές επανακυκλοφορίες και
τεράστια αποδοχή, πούλησε περισσότερα από 250.000 αντίτυπα και έδωσε νέα
ώθηση στο ρεμπέτικο.
Source: www.thessnews.gr |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου