Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2022

Πρόδρομος Τσαουσάκης: Ο γίγαντας του λαϊκού τραγουδιού.

Ο Πρόδρομος Τσαουσάκης ήταν Έλληνας τραγουδιστής, στιχουργός και τραγουδοποιός του ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού. 

Κατάφερε να συνδέσει το νέο λαϊκό τραγούδι με το ρεμπέτικο παρελθόν του. Σημείωσε ξεχωριστές ερμηνείες στα τραγούδια των Βασίλη Τσιτσάνη, Απόστολου Καλδάρα, Στέλιου Χρυσίνη, του Γερ. Κλουβάτου και πολλών άλλων δημιουργών. Με την γλυκιά βραχνάδα, την εκφραστικότητά του και την ευελιξία της φωνής του επηρέασε όσο κανέναν άλλος την νεώτερη γενιά των τραγουδιστών. Ο Βασίλης Τσιτσάνης τον είχε χαρακτηρίσει μεταπολεμικό γίγαντα του λαϊκού τραγουδιού με την βροντερή ρεμπέτικη φωνή. Πέθανε στις 23 Οκτωβρίου 1979 σε ηλικία 60 ετών.

Τα παιδικά χρόνια, η προσφυγιά και ο πόλεμος

Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2022

«Ρεμπέτικη Ιστορία»: Πόλεμος, Κατοχή & Εμφύλιος.(ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ Θανάσης Γιώγλου)

Αφιέρωμα στα Ρεμπέτικα του Πολέμου, της Κατοχής, του Εμφυλίου, της Ξενιτιάς...
 

Η «Ρεμπέτικη ιστορία» της «Κατοχής»

Στα μεγάλα ιστορικά γεγονότα του περασμένου αιώνα, το λαϊκό τραγούδι ήταν πάντα παρόν… Πώς θα μπορούσε λοιπόν να λείπει από τον Ελληνοϊταλικό πόλεμο του ’40, την Κατοχή, την Αντίσταση, τον Εμφύλιο;

Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2022

Κώστας Μπέζος - Ήσουνα ξυπόλυτη (1930)

Κώστας Μπέζος
photo: panossavopoulos.gr

Κώστας Μπέζος ή Α. Κωστής (Μπολάτι Κορινθίας 1905 - Αθήνα 14.1.1943) Συνθέτης, στιχουργός, τραγουδιστής, κιθαρίστας, ζωγράφος, σκιτσογράφος, αρθρογράφος, διευθυντής ορχήστρας, κειμενογράφος, ηθοποιός.

 

Ξεκίνησε τη δισκογραφική του καριέρα συμμετέχοντας ως συνθέτης, στιχουργός, τραγουδιστής και κιθαρίστας σε κάποια από τα ρεμπέτικα που ηχογραφήθηκαν το 1930 και το 1931 στην Ελλάδα, με πρωτοβουλία του Τέτου Δημητριάδη.
 
Πρώτος του, ρεμπέτικου περιεχομένου, δίσκος με τα τραγούδια στην υπόγα και Ήσουνα ξυπόλυτη. Στη συνέχεια στράφηκε στο ελαφρό τραγούδι, γράφοντας παράλληλα επιθεωρησιακά και χιουμοριστικού χαρακτήρα τραγούδια. Ως δημοσιογράφος και σκιτσογράφος συνεργάστηκε με την εφημερίδα «Πρωία».

Ήσουνα ξυπόλυτη (20.5.1930)

Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2022

Πειραματική Σκηνή Καλαμάτας: Καινούρια παράσταση ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ της γαλλικής ομάδας ANIMA THEATRE

Στο πλαίσιο του Αφιερώματος για τα «100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή» και των παράλληλων εκδηλώσεων για το «Φεστιβάλ Κουκλοθέατρου Καλαμάτας» η Πειραματική Σκηνή Καλαμάτας, σε συνεργασία με το Δήμο Καλαμάτας, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Καλαμάτας και με τη στήριξη της «Πρωτοβουλίας προοδευτικών πολιτών Καλαμάτας ΣΥΜΜΕΤΕΧΩ» παρουσιάζει τη θεατρική  παράσταση :

REBETIKO,

την Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2022, ώρα 21.00 στην Κεντρική Σκηνή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας.

Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2022

Μυστήριο 82: REBETIKO, από την ομάδα Anima Theatre στην Ελευσίνα.

Στο πλαίσιο του Αφιερώματος για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης παρουσιάζει το Μυστήριο_82 REBETIKO στο X – Bowling Art Center, στην Ελευσίνα.

Μια ατμοσφαιρική παράσταση – ωδή στην ιστορία της Μικρασίας μέσα από την τέχνη του κουκλοθέατρου και τη χρήση πολυμέσων, όπως μαριονετών, εικόνων και μουσικής, από τη γαλλική ομάδα Anima Theatre, σε σκηνοθεσία Γιώργου Καρακάντζα. Τα έσοδα του συμβολικού αντιτίμου της παράστασης θα διατεθούν στον Σύλλογο Μικρασιατών Ελευσίνας.

Σάββατο 15 Οκτωβρίου 2022

Ρεμπέτικο και έρως - Τα ωραιότερα ερωτικά τραγούδια..

Έρωτας και έρως,  η Έντονη συναισθηματική έλξη στην οποία συνυπάρχει και πόθος για σαρκική επαφή. Το συναίσθημα το οποίο δημιουργείται σε κάποιον, όταν το σεξουαλικό του ενδιαφέρον επικεντρωθεί σε ορισμένο πρόσωπο, και εκδηλώνεται με ποικίλους τρόπους: Mεγάλος / παράφορος / σφοδρός / τρελός / φλογερός / κεραυνοβόλος ~. Επιπόλαιος ~. Aμοιβαίος ~. Γάμος από έρωτα. Φυσικός ~ ή σαρκικός ~,η σεξουαλική πράξη• συνουσία. Πλατωνικός ~ ή αγνός ~, από τον οποίο λείπει το σεξουαλικό στοιχείο. Ύμνος / τραγούδι στον έρωτα. Aφροδίτη, η θεά του έρωτα. || Έρωτας, ονομασία του σχετικού θεού της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας: Ο φτερωτός Έρωτας. Παραστάσεις / λατρεία του Έρωτα. Ο Aπρίλης με τον Έρωτα χορεύουν και γελούνε. Tον χτύπησαν τα βέλη του Έρωτα, ερωτεύτηκε.

Ο ΕΡΩΤΑΣ γεννήθηκε στην Ελλάδα και μόνο στα ελληνικά λεξικά συναντάται η λέξη έρως. Οι υπόλοιποι λαοί μπορούν να… προσεγγίζουν τον φτερωτό θεό μόνο με την έννοια της αγάπης (love, amor, amore…) .

Τετάρτη 12 Οκτωβρίου 2022

«ΠΑΝΟΣ ΤΟΥΝΤΑΣ»- «1886-1942».- Γράφει ο Μπάμπης Κ.Μώκος

Pic: www.sansimera.gr

Εβδομήντα πέντε χρόνια από τότε, 23 Μαΐου 1945. Φεύγει από τη ζωή ο Παναγιώτης Τούντας. Ο κορυφαίος Σμυρνιός παιχνιδοπαίχτης, συνθέτης, στιχουργός και μαέστρος. Μια ζωή σαν παραμύθι. Αριστοκράτης την καταγωγή, καλοαναθρεμμένος, με την μουσική στο αίμα του.


Δέκα οκτώ χρονών φεύγει απ’τη Σμύρνη και πάει στην Αίγυπτο, όπου ο δάσκαλος ο μαντολινίστας Μπαρμπαβασιλάκης του μαθαίνει, τον διδάσκει άριστα το μαντολίνο.

Ο μικρός έχει τέτοια έφεση και πρόοδο που στο τέλος ο δάσκαλος του θαυμάζοντάς τον, του  χαρίζει το όργανο. Η ευκατάστατη οικογένειά του του παρέχει τα πάντα. Αφοσιωμένος στην μουσική, άφθαστος πια εντάσσεται σαν βασικό στέλεχος στην περίφημη «Εστουδιαδίνα της Σμύρνης» μαζί με τον Βιτάλη,τον Βαιδιρλή, τον Αριστείδη Περιστέρη, τον Σιδερή, τον Ζώρζ Σαλαρή, αλλά και τον ανεπανάληπτο Νταλγκά.

Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2022

«ΤΑ …ΓΕΜΙΣΤΑ…!». Γράφει ο Μπάμπης Κ.Μώκος

Σχόλη και σε κάθε σχόλη το εργατομάνι αράζει, τεντώνεται, τανίζεται κι’ύστερα τραβάει κατά καφενείο μεριά να δεί κανένα φίλο, να πει τις σαχλαμάρες του, να πιει το κρασάκι, τα τσιπουράκια και τις μπύρες του και να σχολιάσει φίλους, γνωστούς και τα ομορφοκόριτσα που περνάνε.

Έλαχε τώρα κατά τη συνήθεια να βρεθούνε κι’αυτή την Κυριακή στου «Αρτέμη», τα τρία φιλαράκια και παράγγειλαν τα τσίπουρα.

Ο μεζές σουντζούκι Βαινδιρλίδικο Σμυρνέικο να μοσχοβολάει ο τόπος και ο παστουρμάς γνήσιος, από γκαμήλα παρακαλώ! και όχι από κάτι…παλιομούσκαρα! εκ Βουλγαρίας και Σκοπίων, φέτα ψητή «μετά ελαίου και ριγάνεως …θρουμπίσιας!», σαγανάκι αλευρωμένο - ξεροτηγανισμένο, πιπέρια μικρά κατακκόκινα, από ‘κείνα τα καυτερά που ένα να φας, τρέχουνε τα μάτια σου σαν βρύση σαν να …κλαις όλο σου το σόι το…περασμένο και τζατζίκια καθαρά, γνήσια με κοπανισμένη…σκορδαγκλιά στο φούλ και όχι σαν εκείνη τη διαλυμένη τη νερουλιασμένη, την ..αλαφριά γιαουρτοπιτιά!.

Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2022

Τα χασικλίδικα ρεμπέτικα που σόκαραν την Ελλάδα του μεσοπολέμου.


Οι μάγκες, οι τεκέδες, τα ναρκωτικά και η σκληρή τιμωρία που τους επιφύλασσε το δικτατορικό καθεστώς του Μεταξά


Λίγες είναι οι λέξεις που «σηκώνουν» τόσες πολλές ερμηνείες ως προς το τι πραγματικά σημαίνουν. Το ρεμπέτικο είναι μια από αυτές…. Υπήρχε, μάλιστα, μια περίοδος που έφτασε ακόμα και τα όρια της βρισιάς. Ρεμπέτης ήταν ο απείθαρχος, ο παράνομος, ο αλήτης, ο μάγκας ή ο γλεντζές και ο ξενύχτης.

Οι ρίζες της λέξης  προέρχονται πιθανότατα από την τουρκική γλώσσα (ρεμπέτ σημαίνει ανυπότακτος) ή από τη σερβική (επίσης ρεμπέτ όπου όμως εδώ δίδεται η έννοια του αντάρτη) που ταιριάζει με την βενετική rebelo (αντάρτης) και την ισπανική rebelde (αντάρτης, επαναστάτης).

Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2022

Το Guitarte ensemble σε ένα "ρεμπέτικο ταξίδι" απ’ την Σμύρνη ως τον Πειραιά και την Αθήνα

Guitarte ensemble

Το κιθαριστικό σύνολο Guitarte ensemble μας καλεί σε ένα "Ρεμπέτικο ταξίδι", με μουσικές και τραγούδια από τη Σμύρνη, τη Μικρά Ασία και το Ρεμπέτικο τραγούδι σε διασκευή για τρεις κιθάρες, την Τετάρτη 5 Οκτωβρίου στη σκηνή του Lux Athens (Ψαρών 26) στο Μεταξουργείο, που θα πάρει τη μορφή ενός Καφέ Αμάν.

Μια οπτικοακουστική παράσταση που μας ταξιδεύει στη γενεαλογία της μουσικής, εικόνας και ιστορικού λόγου, για τα 100 χρόνια πορείας του μουσικού πολιτισμού του Ρεμπέτικου, που ξεκίνησε απ΄ την Μικρά Ασία  για να κυριεύσει την μουσική σκηνή της Ελλάδας. Με όχημα τον ήχο της κιθάρας και videos με αφηγήσεις των μεγάλων ιστοριών του Ρεμπέτικου, ζωντανεύει ένα πανηγύριπου ξεκινά απ τον Μικρασιατικό Ελληνισμό και με κύριο σταθμό τον Ελλαδικό χώρο, αναζητά και διεκδικεί τον οικουμενικό του χαρακτήρα.