Τετάρτη 30 Μαΐου 2018

Σήμερα, 30 Μαΐου Ο Νίκος Καλογερόπουλος στη Μουσική σκηνή ΣΦΙΓΓΑ

Ο Νίκος Καλογερόπουλος στη Σφίγγα
Τετάρτη 30 Μαΐου: Ο Νίκος Καλογερόπουλος, οι "Άποροι Άρχοντες" και τα "Ρεύματα του Ευρίπου" σας προσκαλούν την Τετάρτη 30 Μαΐου στη μουσική σκηνή Σφίγγα

"Στων Νηστικών τον Δείπνο τον Μεγάλο..." με άσματα πατριωτικά, ρεμπέτικα και ροκομπαλάντες.
Συμμετέχουν φιλικά ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, η Γεωργία Νταγάκη και ο Γιώργος Μαργαρίτης!

Είσοδος σε τραπέζι 15 ευρώ με μπύρα ή κρασί
Σφίγγα- Ακαδημίας και Ζωοδόχου Πηγής  Τηλ: 2114096149  📧 sfigamusic@gmail.com
Τετ 30/5 Ώρα έναρξης: 21.30
https://www.sfiga.gr/moysikoi/

Σάββατο 26 Μαΐου 2018

♫ Βαμβακάρης - Μπιθικώτσης…"Ο Ρεμπέτης & Ο Σερ" | 18/6 [Θέατρο Βράχων]

Την ιστορική πορεία & συνεργασία του ΜΑΡΚΟΥ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ με τον ΓΡΗΓΟΡΗ
ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗ ζωντανεύουν επί σκηνής καταξιωμένοι ερμηνευτές, μουσικοί, ηθοποιοί και χορευτικά σύνολα συστήνοντας μια υψηλής αισθητικής μουσικοθεατρική παράσταση.

Ο Στέλιος Βαμβακάρης και η Άννα Μπιθικώτση, δυο «Ρομαντικοί παραβάτες» με αυστηρά δικό τους προσωπικό στυλ, με αγάπη και χρέος μεταλαμπαδεύουν την ιστορική πορεία που ένωσε τους μύθους γονείς τους. Οπτικοποιημένες περιπλανήσεις, δραματοποιημένες αφηγήσεις, τραγούδια αθάνατα του Ρεμπέτη Μάρκου, του σερ Μπιθι, του μοναδικού μεγάλου εν ζωή «ρεμπέτη του ντουνιά» Στέλιου Βαμβακάρη και ξεχωριστών καλεσμένων – έκπληξη, συνδέουν νοσταλγικά, εποχές, ήχους και συναισθήματα.

Τρίτη 22 Μαΐου 2018

Συνέντευξη με τον Σπύρο Γκούμα.

    «Το μπουζούκι είναι φορέας ελληνικού πολιτισμού»
Ο Σπύρος Γκούμας δε χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Ένα από τα καλύτερα «μπουζούκια» της νεότερης γενιάς, καταρτισμένος μουσικός, καταξιωμένος δάσκαλος, αλλά πάνω απ’ όλα άνθρωπος ευγενής και ειλικρινής, με κατασταλαγμένη άποψη που δε διστάζει να τη μοιραστεί και να την υποστηρίξει με επιχειρήματα.
Η συνέντευξη που, με μεγάλη προθυμία, παραχώρησε στην «κλίκα» εξελίχθηκε σε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση, από εκείνες που σε απορροφούν τόσο ώστε κάποια στιγμή να κοιτάς το ρολόι και να αναρωτιέσαι πώς πέρασαν οι ώρες. Συζήτηση πολυδιάστατη και πολύ-θεματική, περνάει από τις προσωπικές του μνήμες στην ουσία της λαϊκής μας μουσικής, από τις Βυζαντινές σπουδές στη διδασκαλία και από τα σεμινάρια της Σκύρου στη νέα γενιά που αναζητεί σημείο αναφοράς και έκφρασης στα προπολεμικά ρεμπέτικα.

Οικογένεια, μνήμες, ξεκίνημα

Σπύρο, πώς ξεκίνησες με τη μουσική, ποια ήταν τα πρώτα σου ερεθίσματα;

Κυριακή 20 Μαΐου 2018

Οι σχολές του μπουζουκιού κατά την προπολεμική περίοδο

Τα κουρδίσματα (ντουζένια) του μπουζουκιού και του μπαγλαμά
Aφιερωμένο στους ρεμπέτες που έφυγαν, στους ρεμπέτες που θά 'ρθουν.
Η μακρά ιστορία του ταμπουρά στην Ελλάδα είναι συνυφασμένη, στα νεότερα χρόνια, με την παρουσία κυρίως του μπουζουκιού και του μπαγλαμά. Άλλωστε, ως μέλη της οικογένειας του ταμπουρά τα περιγράφει ο Γάλλος περιηγητής Guillame Andre Villoteau (1759-1839), με τις ονομασίες tambour bouzourg (μεγάλος ταμπουράς, στα περσικά) και baglama tambour (αντίστοιχα, μικρός ταμπουράς)1.
Κατά το 19ο αιώνα, ο ταμπουράς στον ελλαδικό χώρο θεωρείται ένα κύριο όργανο του δημοτικού τραγουδιού, το οποίο αναφέρεται μαζί με το παρεμφερές μπουζούκι σε διάφορες μαρτυρίες περιηγητών, όπως σ’ αυτή του Daniel Sanders (1844) όπου το μπουζούκι περιγράφεται ως όργανο πλησιέστερο κατασκευαστικά προς το λαούτο. 

Παρασκευή 18 Μαΐου 2018

‘’Τετράς του Πατρέα’’

Η ορχήστρα ‘’Τετράς του Πατρέα’’ αποτελείται από τέσσερεις φίλους τον Γιώργο Μιχαλόπουλο κιθάρα, τον Ανδρέα Ασημακόπουλο μπουζούκι, τον Νικόλα Ασημακόπουλο τζουρά και τον Χρήστο Ασημακόπουλο μπαγλαμά .
Δημιουργήθηκε πριν από τρία χρόνια μέσα σε καφενέδες της Πάτρας, από την ανάγκη έκφρασης μουσικών συναισθημάτων.
Το χρώμα της μελωδίας του ορχήστρας, που θυμίζει γνήσιο παλιό πειραιώτικο ρεμπέτικο είναι αυτό που τους χαρακτηρίζει και τους κατατάσσει στο ρεμπέτικο τραγούδι. Τα μουσικά όργανα που απαρτίζουν την ορχήστρα: τζουράς, μπαγλαμάς, μπουζούκι, κιθάρα, είναι το στοιχείο που κουρδίζει τον ήχο και το ύφος του λαϊκού τραγουδιού της Ελληνικής εργατιάς, του λιμανιού, των πόλεων και του τεκέ που κάνει την εμφάνισή του στις αρχές του εικοστού αιώνα και ακμάζει από το 1930 έως το 1950.

https://www.youtube.com/channel/UCmKnfkYlrKXAebXcq0QLBZw       https://www.facebook.com/pg/tetrastoypatrea/about/?ref=page_internal

Τετάρτη 16 Μαΐου 2018

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ έφυγε ο Χαράλαμπος Βασιλειάδης ή Τσάντας (1970)

Χαράλαμπος Βασιλειάδης - «Ο μέγας Τσάντας»
Ο στιχουργός Χαράλαμπος Βασιλειάδης ή «Τσάντας» γεννήθηκε το 1907 και πέθανε στις 16 Μαΐου 1970 στη Νέα Φιλαδέλφεια.
Στο χώρο του λαϊκού τραγουδιού, πρωταγωνιστές που έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στην πορεία και εξέλιξή του, εξακολουθούν να παραμένουν εδώ και δεκαετίες αδικαίωτοι στο περιθώριο της «ιστορίας», χωρίς την ανάλογη προβολή και αναγνώριση. Το γεγονός αυτό οφείλεται στην ελλιπή βιβλιογραφία και έρευνα, στην παθολογική κρυψίνοια και εμμονή των ανθρώπων που ασχολούνται με το είδος να εξαντλούν το όλο «θέμα» σε λίγες στερεότυπες παραμέτρους και ίσως στην άγνοια που «νίπτοντας τας χείρας» εξασφαλίζει στους σύγχρονους Πιλάτους τον «ύπνο του δικαίου».

Η κατηγορία των στιχουργών είναι αυτή που αναμφίβολα έχει υποστεί τα περισσότερα δεινά. Τον παλιό καλό καιρό το «Εν αρχή ην ο λόγος» δεν είχε πέραση στην τραγουδοποιία. Οι στιχουργοί - σύμφωνα με τα ήθη και έθιμα της εποχής - παρέμεναν στωικά στην αφάνεια αφού οι συνθέτες και οι ερμηνευτές είχαν τον πρώτο «λόγο». Έτσι στους περισσότερους δίσκους 78 στροφών αλλά και σε πολλά 45άρια αναγράφεται η συνήθης ένδειξη, στίχοι - μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης, Γιάννης Παπαϊωάννου, Απόστολος Χατζηχρήστος κλπ.

Μπουζούκι: Από τους αρχαίους Έλληνες στους ρεμπέτες

giannis-xaralampakis

Ένα έγχορδο όργανο υψηλής καταγωγής

Το μπουζούκι, το τρίχορδο ή τετράχορδο όργανο της οικογένειας του λαούτου, αν και το όνομά του προέρχεται από τα τουρκικά, έχει αρχαία ελληνική καταγωγή. Η λέξη «μπουζούκι» είναι από το τουρκικό «bozuk», η οποία με τη σειρά της ετυμολογείται από το περσικό «tambur e bozorg», που σημαίνει «μεγάλος ταμπουράς». 

Τώρα, για την ελληνική καταγωγή του μπουζουκιού, όπως όλα τα λαούτα, είναι ένα είδος μετεξέλιξης της αρχαιοελληνικής πανδούρας: στην ίδια οικογένεια συγκαταλέγονται η πανδουρίδα, ο ταμπουράς, η θαμπούρα, το ταμπούριν ή το ψαλτήριον. Το αντίστοιχο όργανο στην αρχαία Ελλάδα ήταν το «πανδουρίδιον» ή «τρίχορδον».

Πέμπτη 10 Μαΐου 2018

Μάρκος Βαμβακάρης, 113 χρόνια απο την γέννησή του...

Ο Μάρκος Βαμβακάρης (10 Μαΐου 1905 - 8 Φεβρουαρίου 1972) υπήρξε ιδιαίτερα σημαντικός μουσικός του ρεμπέτικου.

Γεννήθηκε στις 10 Μαΐου του 1905 στον συνοικισμό Σκαλί της Άνω Χώρας της Σύρου από οικογένεια Καθολικών. Οι γονείς του ήταν φτωχοί αγρότες και ήταν ο πρωτότοκος από έξι αδέλφια.

Ο παππούς του έγραφε τραγούδια και ο πατέρας του έπαιζε πίπιζα που πολλές φορές από μικρή ηλικία τον συνόδευε ο μικρός Μάρκος παίζοντας νταούλι σε διάφορα πανηγύρια.

Για το θρήσκευμά του απέκτησε αργότερα και το παρατσούκλι «Φράγκος».

Τρίτη 8 Μαΐου 2018

Για τρίτη χρονιά «Η Σύρα του Μάρκου Βαμβακάρη»

Συντάκτης: Τέτα Βαρλάμη  από: koinignomi.gr

Με ολοκληρωμένο το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος του και με εντατικούς ρυθμούς προετοιμασίας, προχωρά το 3ο Φεστιβάλ Ρεμπέτικου, με τίτλο «Η Σύρα του Μάρκου Βαμβακάρη».

Με την σχετική απόφαση να λαμβάνεται κατά τη σημερινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Σύρου-Ερμούπολης, μπαίνει στο τρίτο έτος ζωής του το Φεστιβάλ Ρεμπέτικου, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο διάστημα από 29 Αυγούστου έως 2 Σεπτεμβρίου 2018, με τη συνεργασία του Δήμου Ερμούπολης και του Επιμελητηρίου Κυκλάδων.

Ένα επιπλέον τοπικό σχήμα

Παρασκευή 4 Μαΐου 2018

Μπουζούκι και Μπουζουξήδες πριν τον μέγα Μάρκο / Τo τετράχορδο πριν τον καινοτόμο Χιώτη κ.α

Το ταξίδι του μπουζουκιού στην ιστορία μέσα από φωτογραφίες / πληροφορίες.
Εισαγωγή.. 
Τα παλιά μπουζούκια και οι μπουζουξήδες, μέχρι και την εποχή της «Τετράς» της ξακουστής! του Πειραιά (που γέννησε το Πειραιώτικο Ρεμπέτικο -"Σχολή Περαία!", που λέει και ο Γιάννης Μωραΐτης!).
Το παλιό αρμάτωμα του μπουζουκιού στις αρχές του 20ου αιώνα (διάταξη χορδών) με έναν παλιό διαδεδομένο τρόπο της εποχής (την ομαδοποίηση χορδών) και το παλιό τετράχορδο μπουζουκι, πριν τον Σ. Σπιτάμπελο και την ιδιοφυία - καινοτόμο Μ. Χιώτη με το σύγχρονο κούρδισμα.
Τα παλιά μπουζούκια από το 1800 -μερικά λεγόμενα σήμερα και ως "Ταμπουρομπούζουκα" (το μπουζουκι σε φόρμα ταμπουρά). Αργότερα τα μπουζούκια με εμφανείς επιρροές από το μαντολίνο. Φωτογραφίες (από Ελλάδα και Αμερική) με παλιά -αρχαία- μπουζούκια, παλιούς οργανοπαίχτες μπουζουξήδες και κατασκευαστές - Η εξέλιξη του μπουζουκιού και οι πρωτοπόροι των ηχογραφήσεων! (σύμφωνα με τα ως σήμερα ευρήματα -από ερευνητές κ.α). Μπουζούκι, ένα από τα όργανα της Επανάστασης του '21.
Το μπουζούκι επινοήθηκε επί εποχής Τουρκοκρατίας. Φυσικά το μπουζούκι δεν «ήταν το όργανο των φυλακόβιων, των χασικλήδων, των απόκληρων», είναι ένα μουσικό όργανο που αφενός προήλθε από την αρχαιοελληνική Πανδούρα - Ταμπουρά και αφετέρου υπάρχει στην Ελλάδα ήδη από την εποχή του Μεγάλου Αγώνα του 1821 – ήταν ένα από τα όργανα του αγώνα της Επανάστασης!.

Τρίτη 1 Μαΐου 2018

Κώστας Παπαδόπουλος: «Ο… ΓΚΟΥΡΟΥ ΤΟΥ ΤΡΙΧΟΡΔΟΥ...!».- «ΑΠΟ ΤΗΝ…ΤΡΑΓΩΔΙΑ, ΣΤΗΝ…ΚΑΤΑΞΙΩΣΗ…!».(του Μπάμπη Κ. Μώκου..)

κώστας παπαδόπουλος μπουζούκι
«Ο… ΓΚΟΥΡΟΥ ΤΟΥ ΤΡΙΧΟΡΔΟΥ...!».  «ΑΠΟ ΤΗΝ…ΤΡΑΓΩΔΙΑ, ΣΤΗΝ…ΚΑΤΑΞΙΩΣΗ…!».Γράφει ο Μπάμπης Κ.Μώκος
Κώστας Παπαδόπουλος: Ογδόντα ενός ετών σήμερα ίσως ο μεγαλύτερος εν ζωή μπουζουκντζής, ο…γκουρού του τρίχορδου!.
Είναι λοιπόν ευκαιρία , αλλά και υποχρέωση πολιτισμού να καταγραφούν περιστατικά , θέσεις και απόψεις του γύρω από την πορεία του λαϊκού τραγουδιού στη χώρα, όπως ο ίδιος την έχει ζήσει, εκφράσει και καταθέσει κατά καιρούς στις ελάχιστες-είναι αλήθεια-συνεντεύξεις του .
Αυτός ο «Παγκανίνι του μπουζουκιού», όπως τον αποκάλεσε ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, σεμνά, ευγενικά, με περίσσια μετριοφροσύνη , με λόγια απλά εξιστορεί τη σχέση του με το τρίχορδο , τους μεγάλους του τραγουδιού, συνθέτες , στιχουργούς, τον Μάρκο, τον Τσιτσάνη, τον Παπαιωάννου , τον Χιώτη και ένα σωρό άλλους σπουδαίους κατοπινούς τραγουδοποιούς η «παιχνιδατόρους», με σεβασμό, τρόπο και λόγο όχι αλαζονικό, ποτέ απαξιωτικό, σε μια διήγηση αβίαστη και ειλικρινή.