Κυριακή 28 Ιουνίου 2020

Δημήτρης Μυστακίδης: Τα ρεμπέτικα της κιθάρας 2.0 στην Τεχνόπολη

k2_items_cache_74965e4b4cbd1ae77937b9d336f70ad1_XL

Η Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων παρουσιάζει τον Δημήτρη Μυστακίδη σε μία συναυλία με τίτλο «Τα ρεμπέτικα της κιθάρας 2.0»

Η Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων έχει ανοίξει επίσημα τις πόρτες της προσφέροντας φιλόξενη στέγη σε δημοφιλείς καλλιτέχνες και καλώντας το κοινό ν΄απολαύσει τη μαγεία των live συναυλιών στο κέντρο της πόλης. 50 μαγικές βραδιές κάτω από την πιο χαρακτηριστική σκηνή της πόλης, έρχονται για να γεμίσουν με μουσικές, χρώματα και αναμνήσεις το φετινό – αρκετά ιδιαίτερο – συναυλιακό καλοκαίρι μας.
Ανάμεσα σε αυτές τις μοναδικές βραδιές και η συναυλία του Δημήτρη Μυστακίδη, με τίτλο «Τα ρεμπέτικα της κιθάρας 2.0», η οποία θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 21 Ιουλίου 2020 στις 21:00.
Σύμφωνα με τους περιορισμούς για την προστασία της δημόσιας υγείας, οι θέσεις είναι.....

Δευτέρα 22 Ιουνίου 2020

Αγωνιστές του '21, Κουτσαβάκηδες και Ζεϋμπέκοι

Κουτσαβάκης ξαποσταίνει δίπλα στον Πύργο των Αέρηδων. Ίσως η μόνη σωζόμενη φωτογραφία κουτσαβάκη, προέρχεται...
pic: commons wikimedia
Κουτσαβάκης ξαποσταίνει δίπλα στον Πύργο των Αέρηδων. Ίσως η μόνη σωζόμενη φωτογραφία κουτσαβάκη, προέρχεται από τμήμα φωτογραφίας του Πύργου των Αέρηδων από το 1880.

Ι. Το Περπάτημα των αγωνιστών του ’21 και οι Κουτσαβάκηδες
Μεγάλη αναφορά γινόταν παλαιότερα στους Κουτσαβάκηδες της συνοικίας του Ψυρρή (ενίοτε και Ψειρή ή Ψυρή ) στην παλιά Αθήνα, στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Για το ποίοι ήταν οι Κουτσαβάκηδες και τις συνήθειές τους έχουν γραφτεί πολλά και αναπαραχθεί - πλέον -  στο διαδίκτυο ακόμα περισσότερα, οπότε δεν θα τα αναπαράγω και στο παρόν.
Κατ’ άλλους το όνομά τους  προέρχεται από το  «κουτσά + βαίνω», λόγω του ιδιαίτερου γυρτού λικνιστού βαδίσματός τους που έμοιαζε σαν να κουτσαίνουν –  όνομα που προφανώς τους έδωσε κάποιος Λόγιος που τους παρατηρούσε -, ενώ κατ’ άλλους το όνομά τους προέρχεται από το Δημήτριο (Μήτσο) Κουτσαβάκη, υπαξιωματικό του Οθωνικού στρατού, ο οποίος ήταν «παλληκαράς» και ευέξαπτος.


Κυριακή 14 Ιουνίου 2020

Τα κουτσαβάκια στα ρεμπέτικα τραγούδια – Κουτσαβάκι ήμουνα, με πιστόλια έπαιζα!

Λέμε (και λέγανε τότε) «το κουτσαβάκι, τα κουτσαβάκια» και «ο κουτσαβάκης, οι κουτσαβάκηδες». Καμιά φορά λέγανε και «ο κουτσάβακας»! Ούτε δέκα τραγούδια δεν είναι αυτά που αναφέρονται στα κουτσαβάκια κι αυτό είναι λογικό γιατί όταν ξεκίνησαν τα ρεμπέτικα και η δισκογραφία, τέλη του 1800, τότε άρχισαν να "εξαφανίζονται" τα κουτσαβάκια.
Πάντως, αυτά τα τραγούδια περιγράφουν χαρακτηριστικά, ένα μέρος από τη ζωή των γραφικών αυτών τύπων. Τα κουτσαβάκια (που τώρα τα λένε και «Κουτσαβάκια της παλιάς Αθήνας»), ήταν κάποιοι δήθεν παλικαράδες, ας πούμε γελοίοι ψευτόμαγκες-νταήδες, (το "νταής" προέρχεται από τo τουρκικό "dayi" που σημαίνει προστάτης, παλληκαράς).
Μετά τον (κ)Όθωνα, μάλιστα, τα κουτσαβάκια ήταν για χρόνια κανονικοί τραμπούκοι των κομμάτων, επί πληρωμή! Τα κουτσαβάκια εμφανίστηκαν γύρω στα 1860-1870 στην Αθήνα, σύχναζαν κυρίως στου Ψυρρή και θεωρούνται ο προάγγελος της μαγκιάς του 1920-30, μόνο που οι μάγκες δεν ήταν καρικατούρες!

Πέμπτη 4 Ιουνίου 2020

Βασίλης Βασιλικός: «Οι ρεμπέτες και άλλες ιστορίες»

Βασίλης Βασιλικός: «Οι ρεμπέτες και άλλες ιστορίες»
γράφει για το diastixo.gr η Ανθούλα Δανιήλ
Ο Βασιλικός έζησε σε μια πολύ ενδιαφέρουσα, από πολιτικοκοινωνική άποψη, Ελλάδα, επομένως και συγγραφική, όπου λόγω της προσωπικής του συμμετοχής στα πράγματα είχε την αναμενόμενη περιπέτεια, δυστυχώς, και την πρώτη ύλη, ευτυχώς. Είναι ένας πολιτικός συγγραφέας, με αποκορύφωμα το διεθνούς επιτυχίας έργο του, το Ζ (Ζήτα), το οποίο απογειώθηκε και με την κινηματογραφική εκδοχή που μας έδωσε ο Κώστας Γαβράς και το εξαιρετικό καστ ηθοποιών που συμμετείχαν.
Είναι λοιπόν ένας πολιτικός συγγραφέας. Μετά τη μεταπολίτευση είχε την τύχη, λόγω της «Αλλαγής» βεβαίως, να παρουσιαστεί και στην τηλεόραση με το δραματοποιημένο, πάλι με πολύ καλούς ηθοποιούς, Τελευταίο αντίο. Η τηλεόραση τον αγαπά και το κανάλι της ΕΡΤ3 του έδωσε την εκπομπή για τις τέχνες και το βιβλίο, με τον εμβληματικότατο τίτλο «Άξιον Εστί».