Πέμπτη 30 Ιανουαρίου 2020

Avanti μαέστρο…ρεμπέτικα...

Ημερομηνίες παραστάσεων: 19/02/2020, 26/02/2020, 04/03/2020, 11/02/2020

Ένα µουσικό ταξίδι σκιών και λαϊκής ορχήστρας για όλους!
 
Ο γνωστός σκιοπαίκτης και σκηνοθέτης Ηλίας Καρελλάς επιστρέφει µε µια ολοκαίνουργια παραγωγή για όλη την οικογένεια.

Ο Αγάθωνας, ο πιο γνήσιος εκφραστής του ρεµπέτικου τραγουδιού, συναντά στη σκηνή την µοναδική ερµηνεύτρια Κατερίνα Τσιρίδου και µας προσκαλούν σε µια µουσική παράσταση έκπληξη! Στον φωτισµένο µπερντέ του Ηλία Καρελλά, ο Καραγκιόζης συνοµιλεί µε τον Βαµβακάρη, τον Χατζηχρήστου, τη Νίνου, τον Τσιτσάνη, την Εσκενάζυ, τον Παπαϊωάννου και παρέα µάς αφηγούνται σπαρταριστά στιγµιότυπα από τη ζωή και την καριέρα τους.

Παρασκευή 24 Ιανουαρίου 2020

Παναγιώτης Κουνάδης: «Το αρχείο είναι τα τσιγάρα που δεν κάπνισα, οι καφέδες που δεν ήπια»


Μια κουβέντα με τον συλλέκτη και ερευνητή του ελληνικού τραγουδιού. 

Επισκέπτομαι τον Παναγιώτη Κουνάδη στο σπίτι του στο κέντρο της Αθήνας, όπου στεγάζεται το περίφημο αρχείο του. Αφορμή γι’ αυτή μας τη συνάντηση είναι ο διαδικτυακός τόπος του Εικονικού Μουσείου Αρχείου Κουνάδη, ο οποίος εδώ και λίγες μέρες είναι ανοιχτός στο κοινό. Το εικονικό μουσείο, το οποίο υλοποιήθηκε με την υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και την ερευνητική υποστήριξη του Πανεπιστημίου Αιγαίου, προσφέρει στον επισκέπτη σπάνιους θησαυρούς με κοινό σημείο αναφοράς τη μουσική των Ελλήνων εντός κι εκτός της χώρας, με έμφαση στα πρώτα εξήντα χρόνια του 20ού αιώνα αλλά και με αναφορές σε παλιότερες ιστορικές περιόδους. 

Με ένα κλικ στο vmrebetiko.gr γίνονται προσβάσιμα περισσότερα από 6.000 τεκμήρια, όπως δίσκοι 78 στροφών, παρτιτούρες, συνεντεύξεις (ήχος και απομαγνητοφωνήσεις), φωτογραφίες, καρτ ποστάλ, μηχανήματα αναπαραγωγής ήχου και μουσικά όργανα. «Για κάθε ντοκουμέντο που έχουμε υπάρχουν μέχρι 25 συμπληρωματικές συνιστώσες τεκμηρίωσης οι οποίες περιλαμβάνουν στοιχεία στην ετικέτα του δίσκου, τα ονόματα των δημιουργών, των ερμηνευτών, την εταιρεία, την ημερομηνία και τον τόπο ηχογράφησης και άλλες εκτελέσεις που μπορεί να έγιναν» λέει ο Π. Κουνάδης.
Καθώς συζητάμε για όλα αυτά βλέπω πάνω στο τραπέζι τη θήκη ενός εγχόρδου. Μου λέει ότι πρόκειται για το όργανο του Γιοβάν Τσαούς και στο μυαλό μου παίζει το «Πέντε μάγκες στον Περαία».

Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2020

Ο Ρεμπώ συναντά τα ρεμπέτικα: Οι Μιχάλης και Παντελής Καλογεράκης στην Αγγλικανική Εκκλησία

Rembotika.jpg Οι Μιχάλης και Παντελής Καλογεράκης παρουσιάζουν στην Αγγλικανική Εκκλησία την μουσική παράσταση «Ρεμπώτικα», όπου ο ρεμπέτικος κόσμος του Ρεμπώ συναντά τον ποιητικό κόσμο του ρεμπέτικου.
Ο Μιχάλης και ο Παντελής Καλογεράκης καλωσορίζουν τη νέα δεκαετία με μια μουσική παράσταση που μας παρουσιάζουν για πρώτη φορά την επικείμενη δισκογραφική τους δουλειά με τίτλο «Ρεμπώτικα».
Τα αδέλφια Καλογεράκη παρουσιάζουν τη θυελλώδη σχέση του ποιητή Άρθουρ Ρεμπώ με τον Πωλ Βερλαίν μέσα από τις ερωτικές επιστολές που αντάλλαξαν, ενώ ταυτόχρονα σχολιάζουν μουσικά ερμηνεύοντας ρεμπέτικα τραγούδια.
Η μουσική αφήγηση επιχειρεί να αναδείξει τα αόρατα νήματα που συνδέουν τον «ρεμπέτικο» τρόπο ζωής του Ρεμπώ με τον έντονο ποιητικό κόσμο του ρεμπέτικου τραγουδιού δίνοντας τον τίτλο «Ρεμπώτικα».
Μια μουσική παράσταση στον ιστορικό χώρο της Αγγλικανικής εκκλησίας Αγίου Παύλου.

Συντελεστές:


Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2020

Βασίλης Τσιτσάνης. 100 χρόνια απο την γέννησή του..(Βίντεο)

Βασίλης Τσιτσάνης, ο μεγαλύτερος Έλληνας δημιουργός του λαϊκού τραγουδιού.
Γεννήθηκε στα Τρίκαλα από γονείς Ηπειρώτες. Τσαρουχάς ο πατέρας του, είχε ένα μαντολίνο με το οποίο έπαιζε σχεδόν αποκλειστικά κλέφτικα τραγούδια της πατρίδας του. Αυτά ήταν τα πρώτα ακούσματα του μικρού Βασίλη μαζί με τις βυζαντινές ψαλμωδίες που άκουγε στην εκκλησία. Στα 11 χρόνια του χάνει τον πατέρα του και μόνον τότε πέφτει στα χέρια του το μαντολίνο – το οποίο στο μεταξύ έχει μετατραπεί από κάποιον ντόπιο οργανοποιό σε μπουζούκι.

Στα γυμνασιακά του χρόνια στα Τρίκαλα μαθαίνει παράλληλα βιολί, συμμετέχοντας με αυτό σε τοπικές εκδηλώσεις. Το μπουζούκι όμως, αν και χωρίς κοινωνική καταξίωση στη μικρή τοπική κοινωνία, τραβάει περισσότερο το ενδιαφέρον του. Τα πρώτα του τραγούδια τα γράφει σε ηλικία 15 χρονών. Στα τέλη του 1936 φεύγει από τα Τρίκαλα για την Αθήνα με σκοπό να σπουδάσει νομικά.

Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2020

Σπύρος Ταραπόσος ο λατερνατζής..Ένας απο τους λίγους που κρατάει την παράδοση..

Σπύρος Ταραπόσος ο Μακεδόνας λατερνατζής (από την Αλεξάνδρεια Ημαθίας) που προσπαθεί να ζήσει την οικογένεια του με την λατέρνα, αφού μετά από πολλές προσπάθειες και  αιτήσεις για δουλειά, ακόμη και στον τόπο του δεν καρποφόρησαν.
Και του ήρθε η ιδέα να χρησιμοποιήσει την κληρονομιά από τον παππού του, την λατέρνα, η οποία είναι πολύ παλιά, κατασκευής του 1942.
Όπως μας είπε ο κύριος Σπύρος, ο παππούς του με την λατέρνα είχε γυρίσει σε πολλά μέρη πηγαίνοντας σε γάμους, πανηγύρια, βαπτίσεις και με τα λίγα χρήματα που έβγαζε ζούσε την οικογένεια του αξιοπρεπώς.

Ο κύριος Σπύρος μας λέει για το επάγγελμα του λατερνατζή πως δεν είναι καθόλου εύκολο και δεν μπορεί να το κάνει ο καθένας.
Χρειάζεται μαεστρία, να εμπνέεις στον άλλον φιλικότητα, να τον κερδίσεις με το παίξιμο σου και με το χαμόγελο σου.

Τα τελευταία χρόνια συνήθως γυρίζει  τα στενά  της Αθήνας, θα τον ακούσεις στην Βουκουρεστίου, Ερμού, Μοναστράκι, Κολωνάκι, εκτός και τον καλέσουν εκτός Αττικής για κάποια εκδήλωση.

(ΟΠΟΙΟΣ ΘΕΛΕΙ  ΜΙΑ ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ ΝΟΤΑ ΣΤΗΝ ΓΙΟΡΤΗ, ΣΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ,ΣΤΟ ΓΑΜΟ, ΣΤΑ ΒΑΠΤΙΣΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΠΑΡΑ ΝΑ ΚΑΛΕΣΕΙ ΤΟΝ Κο ΣΠΥΡΟ ΜΕ ΤΗΝ ΛΑΤΕΡΝΑ ΤΟΥ ΚΑΙ ΣΙΓΟΥΡΑ ΘΑ ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΕΙ ΜΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΕΚΠΛΗΞΗ ΤΟΥΣ ΚΑΛΕΣΜΕΝΟΥΣ ΤΟΥ. 
Τηλ Επικοινωνίας 6931080272)

Δευτέρα 13 Ιανουαρίου 2020

Στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης θα διδάσκεται η ιστορία του ρεμπέτικου τραγουδιού..

https://thecaller.gr/wp-content/uploads/2020/01/rempetiko-1024x575.jpg
Την εισαγωγή ενός νέου μαθήματος στο πρόγραμμα σπουδών του, ανακοίνωσε το πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης (NYU), που θα ασχολείται με τις απαρχές του ελληνικού ρεμπέτικου τραγουδιού και των αμερικανικών μπλουζ.
Στον κύκλο μαθημάτων με τίτλο «Τραγούδια των περιθωριακών: Τα αμερικανικά μπλουζ συναντούν το ελληνικό ρεμπέτικο», θα εξετάζεται η ιστορία και η σχέση μεταξύ των δύο ειδών. Το μάθημα θα ξεκινήσει για πρώτη φορά στο εαρινό εξάμηνο του 2020, υπό την αιγίδα του γενικού προξενείου της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη.
Ο συνθέτης Περικλής Κανάρης θα διδάσκει το μάθημα, σε συνεργασία με το πρόγραμμα ελληνικών σπουδών Αλέξανδρος Σ.Ωνάσης του NYU και τη Μουσική Σχολή Steinhardt School of Music. «Είναι ένα ταξίδι στις ρίζες τραγουδιών των λαών, των δύο χωρών μου. Είναι μεγάλη τιμή και εξίσου μεγάλη ευθύνη», σχολίασε ο κ. Κανάρης στο Facebook.

Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2020

Ρεμπέτικο τραγούδι: Ύμνος ή μήπως Αφορισμός;

ρεμπέτικο
Ρεμπέτικη Κομπανία. Πηγή εικόνας: mousikes-diadromes.gr

Η ρεμπέτα, οι ρεμπέτες και το ρεμπέτικο

Είναι δύσκολο να προσεγγίσεις χωρίς παραλήψεις και ανακρίβειες ένα τόσο μεγάλο κομμάτι της μουσικής μας κληρονομιάς όπως είναι το ρεμπέτικο τραγούδι. Θα επιχειρήσω απλά να δώσω ένα  στίγμα, ελπίζοντας να προσφέρω μια μικρή γεύση.
Ξεκινώντας από την προέλευση των λέξεων «ρεμπέτης, ρεμπέτικο» κατά τον Ν. Σαραντάκο και μετά από μια εκτενή έρευνα που έκανε προέρχονται από τη «ρεμπέτα». Αυτή με τη σειρά της από τα τούρκικα, μάλλον από τη λέξη rabιta (που σήμαινε ‘στρατιωτικός καταυλισμός, ιδίως μεθοριακός’ αλλά στη συνέχεια, στην ανατολική Μεσόγειο του 19ου αιώνα είχε πάρει τη σημασία «ξενώνας, καραβανσεράι» και «τεκές, άσυλο»).

Οι περίοδοι του ρεμπέτικου