Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2014

Ο φωνόγραφος κλείνει 137 χρόνια

o-fwnografos-kleinei-137-xronia
Πριν από 137 χρόνια ο Τόμας Έντισον ανακάλυψε την πρώτη συσκευή εγγραφής ήχου: το φωνόγραφο.

Την επόμενη φορά που θα ακούσετε τον αγαπημένο σας δίσκο, να ευχαριστήσετε τον Τόμας Έντισον γιατί σαν σήμερα το 1877 ανακάλυψε το μυστικό για την εγγραφή ήχου: τον φωνόγραφο.

Το 1877 ο Έντισον προσπαθούσε να βελτιώσει δύο άλλες εφευρέσεις που είχε στα σκαριά: τον τηλέγραφο και το τηλέφωνο. Έτσι, στις 21 Νοεμβρίου του 1877 δημιούργησε μια περίεργη συσκευή με δύο βελόνες που εφάπτονταν σε ένα τσίγκινο κύλινδρο: μια για να ηχογραφεί και μια για αναπαράγει τον ήχο. Μιλώντας στον ειδικό φωναγωγό, οι ηχητικές δονήσεις εγγράφονταν σε έναν κύλινδρο από τη πρώτη βελόνα. Και κατόπιν αναπαράγονταν από τη δεύτερη.

Σύμφωνα με το μύθο, οι πρώτες λέξεις που ηχογράφησε ο Έντισον ήταν οι εισαγωγικοί στίχοι του γνωστού τραγουδιού «Mary had a little lamp».
Το 1878 ο Έντισον δημιούργησε τη δική του εταιρία για να πουλήσει τη νέα του συσκευή,την οποία αποκαλούσε ομιλούσα μηχανή (talking machine).
www.thetoc.gr

Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2014

Πρόβα Générale την Πέμπτη για το “Ρεμπέτικο” της Πατραϊκής Μαντολινάτας

Πρόβα Générale την Πέμπτη για το “Ρεμπέτικο” της Πατραϊκής Μαντολινάτας 
Ένα συναυλιακό τριήμερο στο Θέατρο Λιθογραφείον
Ακολουθώντας την παράδοση των πρωτότυπων θεματικών αφιερωμάτων, που τόσο αγαπήθηκαν από το κοινό της Πάτρας, έρχεται τώρα να προστεθεί μια διαφορετική ανάγνωση του Ρεμπέτικου, μέσα από την επεξεργασία του αυθεντικού μουσικού υλικού, από το Νίκο Δημογιάννη (Καλ/κό Δ/ντη του Ομίλου), αποκλειστικά για Συμφωνική Μαντολινάτα, Χορωδιακά σύνολα & τραγουδιστές, δίνοντας μία τελείως διαφορετική διάσταση σε γνωστά ρεμπέτικα τραγούδια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όπως όλα τα προηγούμενα θεματικά αφιερώματα ( μουσική από τον ξένο & ελληνικό κινηματογράφο- αφιέρωμα Χατζιδάκι-νέο κύμα-παλιό «ελαφρό» ελληνικό τραγούδι, που παρουσιάστηκαν από το 2006 έως σήμερα, έτσι και αυτό («το ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ στη ΣΥΜΦΩΝΙΚΗ ΜΑΝΤΟΛΙΝΑΤΑ») έχει γραφτεί αποκλειστικά για τα προαναφερόμενα μουσικά σύνολα, και παίζεται σε Α΄εκτέλεση στο Πατραϊκό κοινό.

Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2014

Mε ένα σμυρνέϊκο μινόρε, η Ρόζα Εσκενάζυ, ανοίγει τα φτερά της πάνω απ’ την Ευρώπη.



Με το “Καναρίνι μου γλυκό” ενός ισραηλινού σκηνοθέτη, φτάνει στην Αγγλία και συγκλονίζει με το πρώτο της αμάν!

 Όλα ξεκίνησαν σε ένα μικρό νυχτερινό κέντρο της Ιερουσαλήμ.
Ο Roy Sher ακούει την τραγουδίστρια Hadas Pal Yarden να ερμηνεύει σε ακαταλαβίστικη για αυτόν γλώσσα, μερικά συγκλονιστικά τραγούδια. Η τραγουδίστρια μοιράζεται με το κοινό τη ζωή της Ρόζας και συνεχίζει με το “Σμυρνέικο Μινόρε”.
Ο Roy εξακολουθεί να μην καταλαβαίνει τους στίχους, αλλά στο πρώτο ” Αμάν – Αμάν” αισθάνεται ένα ρίγος να τον διαπερνά. Όταν αναζήτησε πληροφορίες για την ιστορία της τραγουδίστριας, βρήκε ελάχιστες. Αποφασίζει να καταγράψει τη ζωή της. Η αποστολή του δεν ήταν εύκολη. Υπήρχαν ελάχιστες αξιόπιστες πηγές για την Ρόζα που τραγoύδια της ακούγονται ακόμη ως σήμερα. 
Ο Roy αποφασίζει να κάνει ένα ντοκιμαντέρ για την Ρόζα και τότε συνειδητοποιεί πως στην περίπτωσή της, η μουσική ήταν επιβλητικότερη από την εικόνα.

Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2014

Οι String Demons με..Τσιτσάνη Καγκέλια στο Μέγαρο Μουσικής!

Στη συναυλία του Βαγγέλη Μπουντούνη και της Μάρως Ραζή, την Πέμπτη  20 Νοεμβρίου (ώρα 20.30) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, οι String Demons παρουσιάζουν το ανατρεπτικό τους πρόγραμμα, από Καγκέλια , Iron Maiden μέχρι Vivaldi και Τσιτσάνη.. σε μία βραδιά γεμάτη εκπλήξεις και πολύ Μουσική.

Εισιτήρια από 5 Ευρώ

Πληροφορίες στο τηλ:210 72 82 333

 

Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2014

Οι τελευταίοι ναργιλέδες στην Αθήνα

Λεπτομέρεια από τον «ΡΩΜΗΟ» του Γ. Σουρή.
Λεπτομέρεια από τον «ΡΩΜΗΟ» του Γ. Σουρή.
Του Ελευθερίου Γ. Σκιαδά.
Μετά την Κωνσταντινούπολη έκαναν την επανεμφάνισή τους και στην Αθήνα, κυρίως στα δρομάκια του Ψυρρή, οι βλαβεροί ανατολίτικοι ναργιλέδες. 

Ο διαβάτης βλέπει τα απομεινάρια της νωχέλειας παλαιότερων χρόνων, ακουμπισμένα στα πεζοδρόμια ή στα τραπεζάκια και πολλούς νέους να αρέσκονται στη χρήση τους. Θλιβερά αντίγραφα μιας εποχής που έφυγε ανεπιστρεπτί. Της εποχής την οποία το σπινθηροβόλο πνεύμα του Σουρή απεικόνιζε στον τίτλο της εφημερίδας του με το αραλίκι στον καφενέ, το ναργιλέ έμβλημα της ανατολίτικης απραξίας και του ραχατιού και τον μικρό λούστρο να αγωνίζεται για τα προς το ζην. Αλλά πότε εξαφανίστηκαν από την Αθήνα οι ναργιλέδες;
Ο πρώτος που έδιωξε τους ναργιλέδες από τα καφενεία του, στις αρχές ακόμη του 20ού αιώνα, ήταν ο περίφημος Ζαχαράτος. Εξάλλου, στην πραγματικότητα ελάχιστοι ήταν εκείνοι που γνώριζαν την τέχνη του. 
Όπως παραδεχόταν ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου, η χρήση του ναργιλέ ήταν μία «μικρά επιστήμη», μια περίπλοκη τέχνη και διαδικασία ολόκληρη με τσιμπίδια, κάρβουνα, επιστόμια, ανάμματα, γουργουρητά. Η χρήση τους στην Αθήνα ήταν μια παρωδία. Ακόμη και το πολυτελές κάρβουνο που χρησιμοποιούσαν στις χώρες της ανατολής και στην επαρχία και προερχόταν από τους κόμπους του κλήματος της αμπέλου, στην ελληνική πρωτεύουσα είχε αντικατασταθεί από το κοινό και κακής ποιότητας κάρβουνο. Τα κομψοτεχνήματα των καφενείων της Σμύρνης, με τα κουδουνάκια, τα λιλιά, τα φιρφιριά και τα αστραφτερά μέταλλα, στην Αθήνα είχαν μεταβληθεί σε γυμνούς, ευτελείς και κακομοίρηδες ναργιλέδες!

Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2014

1934: Σαν σήμερα γεννιέται στη Νιγρίτα ο Στράτος Διονυσίου. (Βίντεο)

Ο Στράτος, γιος του Άγγελου και της Στάσας Διονυσίου, προσφύγων από τη Μικρά Ασία, από πολύ μικρός μπήκε στα βάσανα της ζωής καθώς η φτώχεια και η κατοχή ήδη ταλαιπωρούσαν πολύ κόσμο.
Σε αυτά ήρθε να προστεθεί και η ορφάνια, καθώς το 1948 έχασε τον πατέρα του.
Ένα χρόνο νωρίτερα, το 1947, ο Στράτος Διονυσίου άφησε το χωριό του και πήγε να ζήσει στους Αμπελόκηπους της Θεσσαλονίκης.
Το 1955 παντρεύτηκε τον παιδικό του έρωτα, τη Γεωργία Λαβένη, με την οποία απέκτησαν τέσσερα παιδιά: τον Άγγελο, την Τασούλα, το Στέλιο και το Διαμαντή.
Έπειτα από διάφορες δουλειές, σαν μικροπωλητής ή σαν ράφτης, ο Στράτος έκανε το ντεμπούτο του ως επαγγελματίας τραγουδιστής στο κέντρο «Φαρίντα» της Θεσσαλονίκης.

Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2014

Βούλα Γκίκα.

Βούλα Γκίκα
Η Βούλα Γκίκα ήταν σύζυγος του λαικού συνθέτη Νίκου Καρανικόλα.

Το 1951 ανέβηκε στο πάλκο.Aπό τότε συνόδευσε όλους σχεδόν τους μεγάλους τραγουδιστές εκείνης της εποχής, Καζαντζίδη, Μπιθικώτση , Διονυσίου, Γαβαλά κ.α.

Θεωρείται η "βασίλισσα" του σεγόντου. Οι "διφωνίες" της -στο πλάι όλων των μεγάλων του ελληνικού τραγουδιού- ξεπερνούν τα 5.000 τραγούδια. Το 1969, σε μια από τις λιγοστές στιγμές που πέρασε στη δισκογραφία σαν "πρώτη φωνή", γνώρισε επιτυχία με το "Ξαναγεννήθηκα" του Άκη Πάνου.

Επί σειρά ετών αποτελούσε το μόνιμο σεγόντο στην εταιρεία Columbia.Ίσως , στο λαικό τραγούδι, να είναι η φωνή με τα περισσότερα σεγόντα.

Πολύ λίγα τραγούδια έχουν ηχογραφηθεί , στα οποία κάνει πρώτη φωνή.

Πηγή Ρεμπετο.Μανια.

Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2014

Οι φυλακές της Παλιάς Στρατώνας στο Μοναστηράκι..(Βίντεο)

http://www.newsbeast.gr/files/1/2014/10/31/filakes4.jpg
Ρεμπέτικα τραγούδια μαρτυρούν την ιστορία των φυλακών που άλλοτε στέγασαν τον χειρότερο οθωμανό διοικητή της Αθήνας .

«Κάθε φορά που περνούσα από εκεί, έβλεπα από τα σιδερόφρακτα παράθυρα ν' απλώνονται χέρια και ν' ακούωνται φωνές που προκαλούσαν τον οίκτο των διαβατών», αναφέρει ο Αντώνης Βερβενιώτης στο βιβλίο του «Η Αθήνα του 1900». Οι φυλακές της Παλιάς Στρατώνας, δίπλα από την πύλη Ανδριανού στο Μοναστηράκι, υπήρξαν ένα κτίριο που έχει σημαδέψει την ιστορία της πρωτεύουσας από την εποχή που οικοδομήθηκε, το 1780 μέχρι και το 1932 που κατεδαφίστηκε.

Γράφει η Νίκη Παπάζογλου

Η εμφάνιση και η έξαρση της ληστοκρατίας, που επηρέασε την κοινωνική ζωή των Ελλήνων ως τα μέσα της δεκαετίας του 1930 και η αδυναμία απορρόφησης και ενσωμάτωσης των κατοίκων της υπαίθρου στην οικονομική και στην κοινωνική ζωή των πόλεων, όπου μετακινούνταν όλο και περισσότεροι, δημιούργησε περιθωριακά στρώματα.