Ο διαχειριστής της σελίδας ''Το Ρεμπέτικο τραγούδι'' εύχεται Καλή Πρωτοχρονιά σε εσάς, την οικογένειά σας και όλους τους αγαπημένους σας. Ας είναι το ξεκίνημα του 2024 αφετηρία μίας όμορφης και δημιουργικής εποχής.
Χρόνια πολλά!
Γιώργος Γυρνάς
Γιώργος Γυρνάς
Βιβλιοπαρουσίαση στην Κοζάνη στις 15/12 |
Η ΚΟ Δυτικής Μακεδονίας του ΚΚΕ οργανώνει βιβλιοπαρουσίαση της έκδοσης της «Σύγχρονης Εποχής» «Ανιχνεύοντας το Ρεμπέτικο». Η εκδήλωση θα γίνει στην Κοζάνη, την Παρασκευή 15 Δεκέμβρη στις 6.30 μ.μ., στην Εναλλακτική Σκηνή ΔΗΠΕΘΕ (Τριών Ιεραρχών 2).
Θα μιλήσει ο συγγραφέας του βιβλίου, Στέφανος Λουκάς, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, και θα ακολουθήσει συζήτηση. Η εκδήλωση Θα ολοκληρωθεί με μουσικό πρόγραμμα από καλλιτέχνες της περιοχής. www.rizospastis.gr
Γράφει: ΜΟΥΣΤΑΪΡΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ |
Η στιχουργός Λίνα Νικολακοπούλου, μιλώντας για το ρεμπέτικο, δίνει μια παραστατική εικόνα του, τονίζοντας πως: «Πατάει σε δρόμους και κανόνες ρυθμικούς και αρμονικούς, που κουβαλούν όλο το καταστάλαγμα ενός ιδιαίτερου και αυθεντικού τρόπου έκφρασης.
Πόνος, χαρά, αίσθηση απώλειας, ανάγκη φυγής και διαφυγής, αγώνας της ανθρώπινης ψυχής να αφήσει το στίγμα της σε δύσκολους καιρούς για την ίδια την επιβίωση…
«Τρία λεπτά και 10 δεύτερα έχετε. Προσοχή στα λάθη και να κρατάτε
το χρόνο. Το κερί είναι πανάκριβο και πρέπει να γίνει η φωνογράφηση με
τη μία!». Κάπως έτσι επαναλαμβάνονταν η οδηγία, κάθε που ήταν να
γράψουν έναν δίσκο φωνογράφου. Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ...
Το Vault Theatre Plus παρουσιάζει στο Θέατρο Έν Άθήναις την παράσταση «Η Τουρκομερίτισσα» (βασισμένη στη ζωή της Μαρίκας Νίνου) σε κείμενο – σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά με την Ελένη Ουζουνίδου στον ομώνυμο ρόλο. |
Η Μαρίκα Νίνου και ο Τζίμης Μάρκου συναντιούνται ξανά στην θρυλική ταβέρνα «Τζίμης ο Χονδρός» και μαζί ξεδιπλώνουν την μυθιστορηματική ζωή της Τουρκομερίτισσας που έγραψε ιστορία στο ελληνικό τραγούδι. Η σκηνή μετατρέπεται σε ταβέρνα και οι θεατές σε θαμώνες και μάρτυρες των σημαντικότερων γεγονότων και των άγνωστων πτυχών της τραγικής ζωής της τραγουδίστριας.
Στις 16 Νοεμβρίου 1971 «έσβησε» πάνω στο πάλκο, σε ηλικία 67 ετών |
Η Φένια Παπαδόδημα ρίχνει φως στη σπουδαιότερη ελληνική φωνή της Αμερικής των αρχών του 20ού αιώνα, τη Μαρίκα Παπαγκίκα, και γράφει το «Marika’s dream». Στις 10, 11 και 18 Νοεμβρίου 2023 στο Θέατρο Μικρό Γκλόρια σε κείμενο, ερμηνεία, τραγούδι της ιδίας, αφηγείται στον μονόλογό της, την περιπετειώδη ζωή της σπουδαίας τραγουδίστριας, τα όνειρα, τις δυσκολίες, τον ρατσισμό που βίωναν όλοι οι μετανάστες εκείνης της εποχής στην Νέα Υόρκη.
Σύνταξη Μπέλλα Θεριού |
Η μουσικοθεατρική παράσταση «Ρόζα Εσκενάζυ» – Η Βασίλισσα του Ρεμπέτικου, ένα έργο του Παναγιώτη Μέντη που σκηνοθέτησε ο Αντώνης Λουδάρος και στο οποίο πρωταγωνιστεί η Παυλίνα Χαρελά, επιστρέφει στο θέατρο Σοφούλη, αυτό τον Οκτώβριο, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, με τη συνοδεία ορχήστρας επί σκηνής.
Σύμφωνα με την ηθοποιό Αποστολία Γκούτη, πρόκειται για μία επαναστατική φύση και μία μεγάλη φυσιογνωμία της μουσικής σκηνής.
Αν και ποτέ δεν το υπηρέτησα ιδιαίτερα, αγαπώ το λαϊκό τραγούδι. Νιώθω να έχουμε τις ίδιες ρίζες κι όταν αφήνομαι στις πενιές του, αυτό μεταμορφώνεται σ’ έναν απέραντο κόσμο που με συνεπαίρνει. Αν και θα ήταν πιο κοντά στον τρόπο που ορίζω τον εαυτό μου να τελειώσω το βιβλίο για τον Nick Drake που έχω αφήσει στη μέση ή εκείνο που κυκλοφόρησε πριν από λίγο καιρό ο Brett Anderson, το βιβλίο που αναφέρεται στη Μαρίκα Νίνου μπήκε στη μέση κι έτσι όπως διάβασα τς πρώτες γραμμές του, με συνεπήρε.
40 Χρόνια μετά από την 1η προβολή της ταινίας, το «Ρεμπέτικο» του Κώστα Φέρρη ανοίγει το 11ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων.
|
Το 11ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων κάνει πρεμιέρα με τη νέα κόπια της μυθικής ταινίας «Ρεμπέτικο» του Κώστα Φέρρη. Σαράντα χρόνια συμπληρώνονται από τη πρώτη προβολή της ταινίας. Εμπνευσμένος από την πολυτάραχη ζωή της θρυλικής τραγουδίστριας του ρεμπέτικου, Μαρίκας Νίνου, ο Κώστας Φέρρης αφηγείται την τραγική ιστορία της, την ιστορία μιας ταλαντούχας τραγουδίστριας των ρεμπέτικων τραγουδιών, από τη γέννησή της στη Σμύρνη το 1917, μέχρι τον πρόωρο χαμό της στην Αθήνα το 1955.
Η είσοδος είναι ελεύθερη και με εθελοντική συνεισφορά για την αποκατάσταση της υγείας του πολυτραυματία νεαρού συμπατριώτη μας από τα Νένητα
Σε κάθε γουλιά αναπολώ όλο και περισσότερο μία εποχή όπου οι άνθρωποι ζούσαν με πάθος και αυθεντικότητα, εκείνους τους «»αληταράδες» που έγραψαν την δική τους ιστορία με μπουζούκια και ποτήρια. Αναπολώ τις μεγάλες αγάπες που σημάδεψαν τις ζωές τους, εκείνους που τραγούδησαν με καημό και με μεράκι, γιατί μέσα από τα τραγούδια τα πάθη έγιναν ιστορίες που εκφράζουν την ανθρώπινη εμπειρία, από τα δυσάρεστα γεγονότα μέχρι τις στιγμές της χαράς και της μαστούρας.
Την Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου και την Πέμπτη 12 Οκτωβρίου η σκηνή του Ηρωδείου μετατρέπεται σε ρεμπέτικο πάλκο! Μπροστά στα μάτια μας, ο Σταύρος Ξαρχάκος -μαζί με 20 ακόμα μουσικούς, τραγουδιστές και ψάλτες- θα μας μεταφέρει τη συγκίνηση, τον διονυσιασμό, το φως, αλλά και τα γοητευτικά σκοτάδια των ορχηστρικών και των τραγουδιών του εμβληματικού αυτού έργου που φέτος κλείνει 40 χρόνια από τότε που ρίζωσε στις καρδιές μας.
Η σπάνια και ιστορική αυτή ερμηνεία σε δίσκο 78 στροφών, της οποίας μοναδικός κάτοχος είναι ο αγαπητός φίλος και συνεργάτης, ερευνητής της διαχρονικής ελληνικής μουσικής δισκογραφίας και συγγραφέας Ηλίας Μπαρούνης, συμπεριελήφθη μαζί με άλλες 23 ιστορικές δισκογραφικές καταγραφές, στο cd που συνοδεύει το βιβλίο «ΜΝΗΜΕΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ», έκδοσης έτους 2022 του Ναυτικού Μουσείου Οινουσσών. Συγγραφείς του εν λόγω βιβλίου είναι ο Ηλίας ο Μπαρούνης και η κα Δώρα Μαγγανά. Επιπλέον, όλες οι ενσωματωμένες στο cd σπάνιες μουσικές καταγραφές, προέρχονται από δίσκους του αρχείου του ζεύγους Σκευούλας Τσελέκου και Ηλία Μπαρούνη.
Για το βιβλίο θα μιλήσουν η Αλέκα Παπαρήγα, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, και ο Δημήτρης Ξεκαλάκης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, υπεύθυνος των εκδόσεων Σύγχρονη Εποχή.
Στις σελίδες του βιβλίου θα «ξεναγήσει» ο συγγραφέας Στέφανος Λουκάς, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, με μουσική επένδυση σε επιμέλεια του Γρηγόρη Βασίλα.
Θα ακολουθήσουν ρεμπέτικα τραγούδια με τη συμμετοχή πλήθους καλλιτεχνών.
Γεννήθηκε το 1921 σε ένα χωριό της Χαλκίδας, υπήρξε από τις πρώτες γυναίκες τραγουδίστριες που ανέβηκαν στο πάλκο, ξεχώρισε γρήγορα λόγω της ιδιαίτερης ερμηνευτικής της ικανότητας και καθιερώθηκε ως μία από τις μεγαλύτερες ρεμπέτισσες. Η Μπέλλου ήταν πάντα αντισυμβατική, στη ζωή της αντιμετώπισε δυσκολίες και διωγμούς, συμμετείχε ενεργά στην Εθνική Αντίσταση και ξεχώρισε ως λαϊκή τραγουδίστρια στο πλευρό του Βασίλη Τσιτσάνη.
Σαν Σήμερα, στις 3 Αυγούστου του 1972 τα ξημερώματα ο Γιάννης Παπαϊωάννου, είχε άδοξο τέλος σε τροχαίο δυστύχημα στη λεωφόρο Βασιλέως Γεωργίου, στο Πέραμα. |
Την Δευτέρα 31 Ιουλίου το συγκρότημα που επανέφερε το ρεμπέτικο στη μόδα των νέων, θα ανέβει στη σκηνή της Έπαυλης Τσιροπινά για ένα μουσικό γλέντι που θα φιλοδοξούν πως θα αποτελέσει την καλύτερη ανάμνηση του καλοκαιριού!
Σπέρχεια 2023 - Πολιτιστικό Φεστιβάλ - Ρεμπέτικο Σεργιάνι
Κυριακή 9 Ιουλίου 2023 / Πλατεία Εθνικής Αντιστάσεως, Σπερχειάδα / Έναρξη 21:30
Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 95 ετών μια θρυλική μορφή της ελληνικής μουσικής η τραγουδίστρια με τη φυσαρμόνικα, Γιώτα Γιάννα.
Η γνωστή τραγουδίστρια, που έγραψε τη δική της ξεχωριστή ιστορία στην ελληνική μουσική, γεννήθηκε το 1928 στους Αμπελόκηπους στην Αθήνα, όπου και ζούσε μέχρι το τέλος της.
Στους τεκέδες του Πειραιά. Στους σμυρνέικους αμανέδες. Στα Καφέ αμάν.
Στα ζεΐμπέκικα της Τρούμπας. Στα Βούρλα. Στo Βόλο. Στα Χανιά.
Στην Αμερική. Στην Κωνσταντινούπολη. Στη Σμύρνη.
Στην απαγόρευση του μπουζουκιού και του ρεμπέτικου τραγουδιού.
Οι μουσικές και τα τραγούδια που σφράγισαν την ταινία-σταθμό στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, παρουσιάζονται για πρώτη φορά σαράντα χρόνια μετά.
Την Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου η σκηνή του Ηρωδείου μετατρέπεται σε ρεμπέτικο πάλκο!
Σύνταξη Βλάσης Κομνηνός |
Συνεργάστηκε με μεγάλες μορφές του ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού όπως οι Γιάννης Παπαϊωάννου, Βασίλης Τσιτσάνης, Στράτος Παγιουμτζής, Βαγγέλης Περπινιάδης, Γιώργος Ζαμπέτας, Καίτη Γκρέυ, Βίκυ Μοσχολιού, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Σωτηρία Μπέλλου, Παύλος Σιδηρόπουλος, Νίκος Ξυλούρης και Γιώργος Νταλάρας.
Υπό την αιγίδα του Δήμου Πεντέλης – Τρίτη 20 Ιουνίου & ώρα 21:00 στο Mέγαρο Δουκίσσης Πλακεντίας |
Συμμετέχουν οι μαθητές:
ΡΕ.-Λ.Α.-ΡΕ.
Όλοι οι μήνες είναι όμορφοι κι ωραίοι αλλά ορισμένοι απ’ αυτούς είναι
ιδιαίτεροι. Είναι μάρτυρες τελετών λήξης, τελετών έναρξης, φέρουν βαρύ
φορτίο με απολογισμούς της χρονιάς που πέρασε αλλά και με πλάνα για το
καλοκαίρι που βρίσκεται προ των πυλών. Ένας τέτοιος μήνας είναι ο
Ιούνιος που διανύουμε και μας βρίσκει στο ξεκίνημα μιας προσπάθειας.
Πρόκειται για ένα Καλλιτεχνικό Πρόγραμμα που όμως δεν θέλουμε να έχει
ετήσιο ορίζοντα αλλά να πηγαίνει πολύ πιο πέρα στον χρόνο και να
μεγαλώνουμε παρέα.
Ο λόγος για το: ΡΕμπέτικο Λαϊκό Αστικό ΡΕπερτόριο. « ΡΕ. – Λ.Α. – ΡΕ,»
Το Ρεμπέτικο στον Βόλο: Βιβλιοπαρουσίαση του νέου βιβλίου του Στέφανου Λουκά ‘‘Ανιχνεύοντας το Ρεμπέτικο’’ την Δευτέρα 29 Μαΐου 2023 και ώρα 8.00μμ. στο βιβλιοπωλείο ΗΛΙΟΣ.(Π. Μελά 25β, απέναντι από το πάρκο πανεπιστημίου).
Για το βιβλίο θα μιλήσει ο συγγραφέας Στέφανος Λουκάς και ο δημοσιογράφος Θανάσης Βογιατζής. Οι οποίοι καλούνται να απαντήσουν σε πολλά ερωτήματα για το ρεμπέτικο αλλά και την σχέση του με τους μουσικούς και μουσικόφιλους και κυρίως με την κοινωνία.
Η πλατφόρμα REDU, που το όνομά της προκύπτει από τα αρχικά των αγγλικών λέξεων Rembetiko EDUcational, είναι η πρώτη διαδικτυακή εκπαιδευτική πλατφόρμα με αποκλειστικό θέμα την αστική λαϊκή μουσική και είναι πλέον "ανοικτή" στο κοινό.
Πρόκειται για μια ιδέα του μουσικού Δημήτρη Μυστακίδη που ξεκίνησε μέσα στην περίοδο της καραντίνας και η πρώτη της φάση υλοποιήθηκε μετά από 2,5 χρόνια, με την υποστήριξη του Iδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) και του προγράμματος "ψηφιακές δράσεις" του Υπουργείου Πολιτισμού.
Στο πλαίσιο των πολιτιστικών δραστηριοτήτων του πολυχώρου «Μηχανουργείο» στην οδό Ευμήλου πίσω από το ναό του Αγ. Ανδρέα, στην Πάτρα, θα πραγματοποιηθεί στη μουσική σκηνή του χώρου, την ερχόμενη Παρασκευή 19 Μαΐου 2023, και ώρα 10 μ.μ., ένα αφιέρωμα στο ρεμπέτικο τραγούδι με τίτλο «Όσοι γίνουν πρωθυπουργοί…».
Πρόκειται για μια μουσική βραδιά διασκεδαστικού χαρακτήρα ανταποκρινόμενη σκωπτικά στο πνεύμα της προεκλογικής περιόδου.
Το πρόγραμμα έχουν επιμεληθεί και θα παρουσιάσουν οι μουσικοί:
Όταν σε ηλικία 12 ετών αφήνει τη Σύρο και εγκαθίσταται στον Πειραιά, δεν έχει ανακαλύψει ακόμα το πεπρωμένο του, τον δρόμο του στη μουσική.
Μοναδικό του μέλημα ο βιοπορισμός. Εργάζεται ως αχθοφόρος στο λιμάνι και ως εκδορέας (γδάρτης) στα σφαγεία. Είχε εξάλλου από πολύ μικρός δουλέψει, μεταξύ άλλων, ως λούστρος, εφημεριδοπώλης και χασαπάκι (βοηθός σε χασάπικο).
Στο πλαίσιο των πολιτιστικών δραστηριοτήτων του πολυχώρου «Μηχανουργείο», στην Πάτρα, θα πραγματοποιηθεί στη μουσική σκηνή του χώρου την Παρασκευή 5 Μαΐου, ώρα 21.30, ένα αφιέρωμα στο ρεμπέτικο τραγούδι.
Πρόκειται για μια μουσική βραδιά διασκεδαστικού χαρακτήρα με τραγούδια και οργανικούς σκοπούς μεγάλης αναγνωρισιμότητας στην εποχή μας, που ανήκουν σε σημαντικούς συνθέτες του ρεμπέτικου, όπως οι Μάρκος Βαμβακάρης, Βασίλης Τσιτσάνης, Γιάννης Παπαϊωάννου, Μανώλης Χιώτης, Γιώργος Μητσάκης κ.ά. Αρκετές από τις δημιουργίες που θα ακουστούν αποτελούν πλέον σταθμούς στη νεοελληνική αστική λαϊκή μουσική παράδοση, ενώ δεν θα λείψουν μικρές μουσικές αναφορές από ρεπερτόρια (Σμυρνέικα και λαϊκά τραγούδια της δεκαετίας του 1960) που πλαισιώνουν χρονικά τη ρεμπέτικη μουσική.
Η ρεμπέτικη μουσική ξεκίνησε ν’ αναπτύσσεται στα τέλη του 19ου αιώνα και μητέρα έχει τη Σμύρνη της Μικράς Ασίας. Πρωτοεμφανίστηκε στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του πρώτου μισού του 20ού αιώνα, στα λαϊκά κέντρα της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά.
Είναι μουσική του λιμανιού. Στα πρώτα χρόνια της άνθισής του, αυτό το είδος μουσικής απευθυνόταν στην εργατική τάξη, ενώ οι ρεμπέτες της εποχής εκείνης σκορπούσαν τους ήχους σε συνοικιακά καφενεία -τους λεγόμενους τεκέδες- με τη συνοδεία του μπουζουκιού, του μπαγλαμά, της κιθάρας και του ακορντεόν.
Πολιτικός μηχανικός στο επάγγελμα και πολυβραβευμένος ομογενής για την προσφορά του στον πολιτισμό, ήδη από 14 ετών ήξερε την κλίση του στο χασάπικο με σαφήνεια…ακόμη κι όταν χρειάστηκε να χορέψει κρυφά από τους γονείς του.
Ο ίδιος όμως, από τα χρόνια ακόμη που πωλούσε γλυκά σε σινεμά της Αργεντινής, βλέποντας τους αστέρες της μεγάλης οθόνης, πίστεψε στον εαυτό του.
Καλωσήρθατε στον Λάκκο των πρώτων δεκαετιών του 20ου αιώνα!
Πολλοί ντόπιοι περνώντας από τα στενά με τα χαμόσπιτα της περιοχής πίσω από το Πανάνειο και το νεότευκτο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Ηρακλείου, αγνοούν την ιστορία αυτής της γειτονιάς. Αγνοούν ακόμα και το όνομα της. Ο Λάκκος όμως που άκμασε τις πρώτες τέσσερις δεκαετίες του προηγούμενου αιώνα, σίγουρα δεν περνούσε απαρατήρητος στην «εποχή του».
Τελικά το ρεμπέτικο είναι λαϊκό τραγούδι; Είναι τραγούδι των λούμπεν ή των λαϊκών στρωμάτων; Προωθεί τα ναρκωτικά; Πώς παρουσιάζει τη γυναίκα; Το τραγούδησαν αστοί ή εργάτες; Ποια η πορεία του στο πλάι του εργατικού κινήματος;
Το ρεμπέτικο είναι συνυφασμένο με την πορεία και την εξέλιξη που διαγράφει η ζωή των εργατριών και των εργατών, όλων των ανθρώπων του μόχθου στα αστικά κέντρα, στις πόλεις, από την εμφάνιση των πρώτων ακόμη μικρών τμημάτων του προλεταριάτου στα γεωγραφικά σημεία που ζουν Έλληνες.
Η μελέτη του Στέφανου Λουκά απαντάει σε όλα για το τραγούδι που τόσο πολύ έχει αγαπηθεί από το λαό, αλλά και τόσο πολύ έχει κυνηγηθεί από την άρχουσα τάξη.
Μ’ ένα αφιέρωμα σε δύο σπουδαίες μορφές του ρεμπέτικου, τον Γιάννη Παπαϊωάννου και τη Μαρίκα Νίνου, ολοκληρώνεται το φεστιβάλ ελληνικής μουσικής στο Μικρό Παλλάς που οργάνωσε Το Ελληνικό Σχέδιο με σημείο επανεκκίνησης το ρεμπέτικο και την επιρροή του στους σύγχρονους δημιουργούς.
Τη Μεγάλη Δευτέρα, 10 Απριλίου, θα παρουσιαστούν στο Μικρό Παλλάς σε πρώτη εκτέλεση, άγνωστα και ακυκλοφόρητα τραγούδια του Γιάννη Παπαϊωάννου τα οποία εμπιστεύθηκε η οικογένεια του στον Δημήτρη Παπαδημητρίου, σε επιμέλεια και ενορχήστρωση του Γρηγόρη Βασίλα.
Γραπτές και προφορικές μαρτυρίες προσφύγων του 1922, πρώτες επαγγελματικές ηχογραφήσεις που έγιναν στη Σμύρνη και την Πόλη από το 1905 έως το 1922, στοιχεία από σπουδαίους Έλληνες και ξένους συγγραφείς, μουσικολόγους, δημοσιογράφους και ερευνητές του 19ου και 20ου αιώνα, ξετυλίγουν το νήμα της αφήγησης στο βιβλίο «Η μουσική σχολή της Σμύρνης και το ρεμπέτικο» (Εκδόσεις Αγγελάκη). Ο συγγραφέας - επίμονος ερευνητής και συνθέτης - Νίκος Παπακώστας αναθεώρησε την έκδοση του 2015 προσθέτοντας νέα στοιχεία τα οποία υπενθυμίζουν τον ανεξάντλητο πλούτο αυτού του σπουδαίου είδους.
Ολοκληρωμένη παρουσίαση των τραγουδιών από τον μουσικό θησαυρό του Παναγιώτη Τούντα θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 3 Απριλίου στο Μικρό Παλλάς στο πλαίσιο του φεστιβάλ ελληνικής μουσικής με σημείο επανεκκίνησης το ρεμπέτικο που σχεδίασε και οργάνωσε
Το Ελληνικό Σχέδιο (το φεστιβάλ ελληνικής μουσικής του Ιδρύματος Ωνάση). Μαζί θα παρουσιαστούν σε πρώτη εκτέλεση δύο νέα έργα του συνθέτη Τάσου Ρωσόπουλου, αναθέσεις του Ελληνικού Σχεδίου, οι "Ματσαράγκες, πέντε χοροί του υπόκοσμου για σόλο κιθάρα" με την κιθαρίστα Κορίνα Βουγιούκα και το έργο για μικρό σύνολο "Λαϊκοί Ιππότες", δύο έργα όπου το ρεμπέτικο εμπνέει και επηρεάζει την σύγχρονη μουσική δημιουργία.
Το Λαϊκό Σύνολο των Μουσικών Εργαστηρίων Δήμου Ηλιούπολης παρουσιάζει την παράσταση «Το Ρεμπέτικο ως στάση ζωής». |
«Ο ρυθμός δεν ξέφυγε ούτε πιθαμή για να τονίσει κάτι πιο έντονα, οι φωνές ίσιες, μονοκόμματες λες και τα λόγια δεν είχαν συγκίνηση. Έτσι είναι. Τίποτες που να σε προκαλέσει να τα προσέξεις, να τα ξεχωρίσεις. Πρέπει να ξελαφρώσεις μέσα σου για να δεχτείς τη δύναμή τους».
–Μάνος Χατζηδάκης, 1949 (Διάλεξη για το «Ρεμπέτικο», στο «Θέατρο Τέχνης» Καρόλου Κουν)
Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει το νέο έργο του κορυφαίου λαϊκού συνθέτη Βαγγέλη Κορακάκη που τιτλοφορείται «Η φλόγα κρύβει βάσανο», σε ενορχήστρωση του Δημήτρη Παπαδημητρίου, με ερμηνεύτρια τη Βερόνικα Δαβάκη σε πρώτη πανελλαδική παρουσίαση.
Γεννήθηκε το 1885 στα Παλαιά Λουτρά Μεθάνων - Πέθανε στις 10 Μαρτίου 1967 |
Τελικά το ρεμπέτικο είναι λαϊκό τραγούδι; Είναι τραγούδι των λούμπεν ή των λαϊκών στρωμάτων; Προωθεί τα ναρκωτικά; Πώς παρουσιάζει τη γυναίκα; Το τραγούδησαν αστοί ή εργάτες; Ποια η πορεία του στο πλάι του εργατικού κινήματος;
Το ρεμπέτικο είναι συνυφασμένο με την πορεία και την εξέλιξη που διαγράφει η ζωή των εργατριών και των εργατών, όλων των ανθρώπων του μόχθου στα αστικά κέντρα, στις πόλεις, από την εμφάνιση των πρώτων ακόμη μικρών τμημάτων του προλεταριάτου στα γεωγραφικά σημεία που ζουν Έλληνες.