Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου 2022

Ρεμπέτικο: Ρίζες, Τόποι, Όργανα με την συμμετοχή του συλλόγου Μικρασιατών Ερμούπολης.

H Ένωση Μικρασιατών Θήβας σε συνεργασία με την Ένωση Κάτω Παναγιάς Μικράς Ασίας, το Σύλλογο Μικρασιατών Ερμούπολης Σύρου, το δίκτυο mikrasiatis.gr την εφημερίδα NEOS KOSMOS της Μελβούρνης συμμετέχει στη δράση διαφύλαξης και ανάδειξης στοιχείων της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς του Ρεμπέτικου με 5 κύκλους σεμιναρίων, μια δράση υπό την αιγίδα και με την υποστήριξη του Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού .

Αναλυτική παρουσίαση των 5 σεμιναρίων

Χάρης Σαρρής

1. Μεθοδολογία της σωστικής αποτύπωσης οπτικοακουστικού υλικού

Το online σεμιναριακό αυτό μάθημα, διάρκειας δύο ωρών, προσφέρει μια εισαγωγή στην μεθοδολογία της σωστικής αποτύπωσης οπτικοακουστικού υλικού, με σκοπό την ένταξή του στο Αποθετήριο. Το σεμινάριο θα εστιάζει, από τη μια, στις τεχνικές συντήρησης και ψηφιοποίησης του πρωτογενούς υλικού (έγγραφα, φωτογραφίες, ηχητικό και οπτικοακουστικό υλικό) και, από την άλλη, στην μεθοδολογία της τεκμηρίωσης του παραπάνω υλικού, ώστε να είναι προσβάσιμο από κάθε ενδιαφερόμενο.

2. Εισαγωγή στην διεξαγωγή συνέντευξης

Ένα onlineσεμιναριακό εργαστήριο διάρκειας τεσσάρων ωρών, το οποίο αφορά την μεθοδολογία διεξαγωγής συνέντευξης σχετικά με το ρεμπέτικο και τις αστικές λαϊκές μουσικές εν γένει. Πρόκειται για μια εισαγωγή στην τέχνη της συνέντευξης, συνδυάζοντας εργαλεία της προφορικής ιστορίας, της βιογραφικής εθνογραφίας και της εθνομουσικολογίας. Ειδικός λόγος θα γίνει για τις θεματικές γύρω από τις οποίες θα πρέπει να εστιάσει μια σχετική συνέντευξη, καθώς και για τη μεθοδολογία επεξεργασίας, αποδελτίωσης, σχολιασμού και αξιολόγησης του σχετικού υλικού με σκοπό την ένταξη στο Αποθετήριο.

3. Στις διαδρομές του Ρεμπέτικου

Διεξαγωγή online σεμιναρίου διάρκειας δύο ωρών σχετικά με το Ρεμπέτικο και τις αστικές λαϊκές μουσικές εν γένει, κατά την περίοδο από τα μέσα περίπου του 19ου αιώνα ως και το 1922. Έχοντας ως σημείο αφετηρίας τις πρώιμες ηχογραφήσεις των αρχών του 20ου αιώνα, μέσα από το σεμινάριο αυτό θα ιχνηλατηθούν μουσικά ρεύματα και τάσεις που συναντήθηκαν στα πολυπληθυσμιακά και πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα των πόλεων-λιμανιών όπως η Σμύρνη και η Κωνσταντινούπολη. Συνδυάζοντας τα εργαλεία της εθνομουσικολογίας, της οργανολογίας και της ανάλυσης μουσικών δικτύων θα επιχειρηθεί να φωτιστούν οι έννοιες του πολυστυλισμού, του μουσικού συγκρητισμού και του κοσμοπολιτισμού, οι οποίες κυριαρχούσαν στα παραπάνω περιβάλλοντα. Ειδικός λόγος θα γίνει για τον αντίκτυπο που είχε η Μικρασιατική Καταστροφή και τη Ανταλλαγή στις αστικές λαϊκές μουσικές.

Μαριάνθη Κοίλια

4. Το μαντολίνο στις αστικές λαϊκές μουσικές της Σμύρνης: μια εισαγωγή

Όταν γίνεται λόγος για τον πολιτισμό της Σμύρνης συχνά αναδεικνύεται το «σμίξιμο Ανατολής και Δύσης», καθώς και ο πολυπολιτισμικός και πολυπληθυσμιακός χαρακτήρας της πόλης. Ειδικά τα τελευταία χρόνια, με την απόσταση που μας χωρίζει από το «τραύμα» του 1922 να μεγαλώνει και με την πρόοδο που έχει σημειώσει η σχετική έρευνα, σκιαγραφούνται πτυχές του πολιτισμού αυτού, οι οποίες ήσαν συχνά δυσδιάκριτες για ανθρώπους οι οποίοι είχαν μεγαλώσει επί τρεις και πλέον γενιές σε συνθήκες έθνους-κράτους.
Ειδικά σε ό,τι αφορά την μουσική, η πρόοδος γύρω από έρευνα της πρώιμης δισκογραφίας, καθώς και η πρόσφατη συζήτηση στα πεδία της εθνομουσικολογίας και γενικώς των ανθρωπιστικών επιστημών, έρχονται να φέρουν στο φως ήχους, τεχνικές και αισθητικές προσεγγίσεις συχνά αθέατες.

Στο πλαίσιο αυτό, αναδεικνύεται ολοένα και περισσότερο ο ρόλος του μαντολίνου ως σημαντικού οργάνου όχι μόνον των μουσικών της Σμύρνης, αλλά και μιας ολόκληρης εποχής. Πρόκειται για ένα πολύ λίγο μελετημένο μουσικό δίκτυο το οποίο διέτρεχε και συνέδεε πόλεις-κόμβους όπως η Νάπολη, το Παρίσι, το Βουκουρέστι, η Κωνσταντινούπολη, η Σμύρνη, η Αθήνα σε μια ιδιαίτερα φορτισμένη και μεταβατική εποχή: στα τέλη του «μεγάλου 19ου αιώνα», την εποχή της Belle Époque

Σκοπός των σεμιναριακών αυτών μαθημάτων είναι να μελετηθούν κάποιες ψηφίδες του «κόσμου του μαντολίνου». Για τον σκοπό αυτό, τα μαθήματα θα δομηθούν γύρω από δύο άξονες. Ο πρώτος άξονας θα αφορά την εκμάθηση επιλεγμένων κομματιών στη διάρκεια των διαδικτυακών συναντήσεων, δίνοντας (στο μέτρο πάντα του δυνατού) έμφαση σε ειδικές τεχνικές και υφολογικά στοιχεία. Η επιλογή των κομματιών θα είναι τέτοια, ώστε να φωτίζονται διαφορετικές πτυχές του μουσικο-πολιτισμικού πλαισίου που αναφέρθηκε παραπάνω. Ο δεύτερος άξονας θα αφορά την διασύνδεση και την θεώρηση των διδαγμένων κομματιών μέσα από σχετικό πραγματολογικό υλικό: ηχογραφήσεις εποχής, φωτογραφικό και οπτικοακουστικό υλικό, βιβλιογραφία.

Στόχος είναι μέσα από το σεμινάριο να δημιουργηθεί για τους συμμετέχοντες ένα πεδίο προβληματισμού, καθώςκαι ένα θεωρητικό και πρακτικό πλαίσιο ώστε να ξανα-ανακαλύψουν το μαντολίνο όχι απλώς ως «όργανο», αλλά κυρίως ως «γέφυρα» προς τις αστικές λαϊκές μουσικές της Σμύρνης.

Συχνές ερωτήσεις:
• Πόσα μαθήματα: έξι διαδικτυακά σεμιναριακά μαθήματα, διάρκειας μιάμισης ώρας το καθένα (σύνολο: δέκα ώρες)
• Ποιους αφορά: μαθητευόμενους και ερασιτέχνες, κατά κύριο λόγο, μουσικούς, οι οποίοι παίζουν ή θέλουν να μάθουν μαντολίνο.
• Μπορεί να το παρακολουθήσει κάποιος άλλος μουσικός ή το σεμινάριο είναι προσανατολισμένο αποκλειστικά σε μαντολινίστες; Το σεμινάριο είναι δομημένο γύρω από το μαντολίνο και το ρεπερτόριό του. Συνεπώς αφορά κατά κύριο λόγο μαντολινίστες. Μπορούν, ωστόσο, να το παρακολουθήσουν και μουσικοί που παίζουν άλλα όργανα (ενδεικτικά: μπουζούκι).

Κώστας Μουστάκας

5. Η κιθάρα στο Ρεμπέτικο πριν τον Μάρκο Βαμβακάρη

Η πρακτική ανάγκη που η κιθάρα μπήκε στις ορχήστρες της εποχής και η λειτουργικότητα της μέσα σε αυτές
Ο πραγματικός λόγο που επιλέχθηκε και τι αντικατέστησε λόγω άλλων ελλείψεων.
Η τεχνική δυσκολία που ανέλαβε και δεξιοτεχνικές δυσκολίες και απαιτήσεις της μουσικής που εκπροσωπούσε
Οι πρώτοι κιθαρίστες, οι ορχήστρες και οι μοναχικοί κιθαρίστες
Οι δύο τεχνικές της κιθάρας τα επιτεύγματα της και οι παραλείψεις και ο απόηχος όλον αυτών στην εποχή μας, γιατί δεν επικράτησε σαν κύριο όργανο στην πορεία της ιστορίας μας
Προοπτικές και παραλείψεις της ελληνικές κουλτούρας για το ρεμπέτικο
Η κιθάρα συνδετικός Κρίκος Ανατολής και Δύσης

Source: www.logotypos.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Next page